Post Cards from Stockholm

FullSizeRender.jpg

Vatten, vatten, överallt vatten! Njuter i fulla drag av vackra Stockholm. Fortfarande varmt och soligt, helt otroligt. Kanske lite för varmt, om jag skall vara ärlig... men dumt att klaga, hehe. Och sista dagen här, fixar på stan med äldsta dottern. Sedan blir det middag med vänner.

Water, water, everywhere water!! So much enjoying Stockholm with beautiful warm weather. Not a given thing. But to be honest, maybe a little bit too hot. Last day here. In town fixing the last couple of things doing some shopping etc  with my oldest daughter. Later dinner with friends. 

IMG_4713.JPG

Visst är det vackert? Jag går en hel del och försöker fånga allt det vackra. Ett lngre inlgg kommer. 

Awesome, right? I’m walking a lot and are trying to capture the beauty of the city. Of course I will share later in the week. 

 

IMG_4721.JPG

Och en kväll i förra veckan när jag hade varit ute och träffart kompisar var jag bara tvungen att ta en lite omväg för att fånga den vackra månen. På återhörande! Ciao Catharina

And one late evening latst week, after another dinner with some friends, I just had to take a short detour in order to capture the moon! See you later! Ciao Catharina

Att både ha kakan och äta den...| To have the cake and eat it...

IMG_4800.JPG

Hej, ojdå nu blev det visst ett litet uppehåll. Men njuter av tillvaron IRL!! Och att umgås och mysa och prata och skratta med familj, vänner och döttrar. Hann ju med en weekend resa till Edinburgh också. Snart två veckor, men nu börjar jag längta till make, hus och de gröna ängarna, massor. 

Hello, o dear now I had a short break here on the blog. But I’m enjoying the life IRL with friends, family and daughters. As well as a weekend trip to Edinburgh. Soon two weeks, but starting to miss husband, house and the green meadows, a lot!  

FullSizeRender.jpg

Att ha båda dessa världar gör att det känns som att jag både kan äta kakan och ha den kvar. Helt fantastiskt! 

And to have the opportunity to have both these worlds in my life really makes me feel that I can eat the cake and still have it! Awesome!!  

IMG_4703.JPG

Och Stockholm levererar just nu. Njuter av stan med fantastiskt väder. Så vi kan verkligen njuta av sköna varma dagar och långa ljusa kvällar där solen nästan aldrig går ner. Lite ovan med att fåglarna börjar sjunga vid tre på morgonen här. I Österrike har de sovmorgon till fem 😜 men mysigt! 

Ha en mysig söndag! Ciao Catharina 

And Stockholm delivers. To enjoy the city in this warm weather, fantastic! So we take every opportunity to enjoy the warm days and the long warm bright evenings where the sun almost never goes down. And a bit confused when the birds starts to sing at three in the mornings. In Flachau they sleep a bit longer, so not until five😀 but nice! 

Have a really nice warm Sunday! Ciao Catharina

Postcards from Edinburgh

IMG_4742.JPG

Hej, här kommer ett litet hej från Edinburgh. Igår var vi på botaniska trädgården. Lite halvregnigt och mulet men perfekt!  

Hello, here quick hello from Edinburgh. Yesterday we went to the Royal Botanical Garden. A misty rain fell and it was rather cool.  

IMG_4740.JPG

Mer bilder utlovas. En jättevacker trädgård.  

More pics will be posted later on. A beautiful garden!  

IMG_4756.JPG

Därefter blev det en mysig lunch på en hastro pub. 

Then a late lunch at a really nice gastro pub.  

IMG_4767.JPG

Och som sig bör, en mysig middag på en lite kinesrestaurang. Idag blir det slottet, shopping och afternoon tea bl.a. Vi hörs! Ciao catharina  

And as usual, a nice dinner at a proper chinese. Today Royal castle, some shopping and afternoon tea etc etc See you later! Ciao catharina  

Walking down the memory lane.

FullSizeRender.jpg

Hej, nu reser jag igen!! Denna gången är det nu tillsammans med mina döttrar o min fd svärmor. Och vi är på väg till Edinburgh! Båda mina fd svärföräldrar är födda och uppvuxna här. De är med andra ord tvättäkta skottar. Ovan ser mig och ex-mannen på vårt bröllop 1991, med våra skottska vänner. 

Hello, on the go again! This time for a weekend trip to Edinburgh with my daughters and ex-mother-in-law. Both my in-laws are born and raised in Edinburgh so real Scottis!!! Above a nice pic from my first marriage with all Scottis guys!!  

FullSizeRender.jpg

Och sedan hade vi en lite cermoni i Edingburgh också för äldre släktingar. Min bröllopsklänning är också köpt här. Tycker fortfarande den är fin. Och med ett riktigt fint släp till. Och tänk då är detta tidigt 90-tal när mycket var INTE minimalistiskt. 

And we had an extra cermony in Edinburgh for our old relatives. My wedding dress was also bought here. Still think it looks really nice! And consider that this was in 1991 so the fashion then was NOT low key...  

FullSizeRender.jpg

Vi har relativt mycket i Edingburgh när tjejerna var små. Svärföäldrarna hade en lägenhet (i huset där svärmor föddes) på Gilmore Place. Många mysiga minnen och umgänge med familj och vänner. Sist gång jag var här var  i slutet på 90-talet. 

We have over the years spend a lit of time here. The in-laws had an apartment here (the house were my mother-in-law was born) at Gilmore Place. A lot of nice memories. Last time I was here was in the late 90’s! 

FullSizeRender.jpg

Så nu skall vi ha en långhelg tillsammans och återse allt såsom The Edingburg Castle, The Royal Mile, Botanical Gardens mm Träffa lite vänner och kanske Fush’nChios o en afternoon tea. Mysigt skall det bli i alla fall!! Vi ses i Edingburgh!!! Ciao Catharina 

So now a long weekend together with time for sightseeing such as The Edinburgh Castle, The Royal Mile and The Botanical Garden. We will see some friends as well and eat Fish’n’Chips and some afternoon tea. Nice!!! See you in Edinburgh!! Ciao Catharina  

Mannagrynsgröt. | Semolina porridge.

mabontomic.jpg

Hej, allt bra? Har fullt upp här i Stockholm och idag är en rolig dag packad med aktiviteter; morgonprommis med Therese (ni kommer väl ihåg en av mina svägerskor?), lunch med en fin kompis, skaffa nytt pass så åker till Solna där de hade en tid ledig och sedan fira söta Mimmi som numera är färdigutexaminerad jurist. HURRA HURRA! Och nu är juni här!! 

Om du inte vill vänta och se vad jag hittar på så följ mig gärna på Insta Stories! 

Hello, all well? Having busy days here in Stockholm and today is packed with super fun activities; morning walk with Therese (you remember my sister-in-law), lunch with a dear friend, arrange for a new passport and then celebrate my sweet Mimmi who now has her law degree. HURRAY HURRAY!! And today it is June!! 

If you want to see what's going on today follow me on Insta Stories!

mabontomic.jpg

Men hinner med ett fredagsrecept ändå! Också något från min barndom. Skulle köpa mjöl här nere i Österrike men råkade blanda ihop påsarna så fick med mig en påse mannagryn hem istället. Så nu blir det mannagrynsgröt lite då och då. Så ännu ett grötrecept. Hoppas det är ok? 

But do I have time for the Friday recipe. Also something from my childhood. Was suppose to buy flour here in Austria but picked the wrong package so bought the semolina instead. But now I eat porridge now and then. So yet another recipe on a porridge. Hope that is ok? 

mabontomic.jpg

2 portioner | For 2

4 dl mjölk | 4 dl milk

1 krm salt | a pinch of salt

4 msk mannagryn | 4 tbs semolina

Tillagning | Preparation

Häll mjölk och salt i en kastrull. Låt koka upp. Vispa ner mannagrynen. Sänk till svag värme och låt småputtra ca 4 minuter tills gröten är lagom tjock. Vispa lite då och då. 

Servera tillsammans med mjölk, kanel, kanske lite kardemumma och färska bär. 

Pour the milk and salt in a pan. Let it boil. Whisk the semolina into the milk. Put down the heat to low and let it simmer approx 4 minutes until nice and thick. Stir now and then. 

Serve with milk and some cinnamon, maybe also some cardamom, and with berries.