Sunshine đ
Hej, för knappt tvÄ veckor sedan (kÀra nÄn vad tiden rusar ivÀg) var vi med vÄra hollÀndska vÀnner Anke och Xander i Kroatien för att fira Ankes 40-Ärsdag. Det blev tvÄ och en halv dag med full fart. Och vi hade det sÄ kul! HÀr Àr frÄn sista kvÀllen tillsammans.
Hi, almost two weeks ago (oh dear, how time flies) we were with our Dutch friends Anke and Xander in Croatia to celebrate Anke's 40th birthday. It was two and a half days of full speed. And we had so much fun! Here is from our last evening together.
Till frukost varje dag Ät fantastiskt goda smörgÄsar frÄn BreadPoint, dÀr de Àven har kaffe. Vi valde att sitta i hamnen, vid havet. Perfekt start pÄ dagen.
For breakfast every day we had amazing sandwiches from BreadPoint,, where they also have coffee. We chose to sit in the harbor, by the sea. Perfect start to the day.
HĂ€r var vi varje morgon. Mums!!
We were here every morning. Yummy!!
Vi lade upp trippen sÄ att vi hade en dag dÄ vi var inne i Istrien och besökte gamla byar pÄ toppen av kullar. HÀr Àr vi i Motovun.
We planned the trip so that we had a day in Istria visiting old villages on top of hills. Here we are in Motovun.
Massa gruppbilder, för vi mĂ„ste ju göra en liten fotobok för âAnkeâs 40-years Birthday Mid Week Partyâ.
Lots of group photos, because we have to make a little photo book for âAnkeâs 40-years Birthday Mid Week Partyâ.
HÀr Àr det sÄ vackert och man Äker mellan vackra landskap fulla med vingÄrdar.
It is so beautiful here and you ride between beautiful landscapes full of vineyards.
Vi Äkte naturligtvis till en av vÄr favoritvingÄrdar Kozlovic. HÀr köpte vi med oss vin hem och satt Àven och njöt av vin och lite tilltugg pÄ deras fina terass.
We of course go to one of our favorite wineyards, Kozlovic.. Here we bought wine to take home and also sat and enjoyed wine and some snacks on their nice terrace.
Jag hade köpt med lite 40-Ärs rekvisita sÄ de kom till ett dekorerat rum och Àven en liten tÄrtbit med ljus i.
I had bought some 40th birthday props so they came to a decorated room and also a small piece of cake with candles in it.
Vi Ät en sen lunch, tidig middag pÄ Konoba Stari Podrum. Som alltid levererar. Alltid!!
We had a late lunch, early dinner at Konoba Stari Podrum. Which always delivers. Always!!
Naturligtvis drack vi en sorbetto som det heter i Kroatien eller Sgroppino som det heter pĂ„ italienska och som kommer frĂ„n det italienska verbet âsgroppareâ, vilket betyder att âlösa upp en knutâ eller ârensa strupenâ. Med andra ord Ă€r det en drink designad för att frĂ€scha upp och förbereda smaklökarna för nĂ€sta rĂ€tt.
Superenkel att göra hemma! HÀr Àr receptet för 4 glas: Blanda 2,5 dl citronsorbet med 8 cl vodka i en mixer. Mixa till en slÀt och mjuk röra. Blanda ner 2 dl prosecco i blandingen och hÀll upp i glas. Servera direkt med lite mald svartpeppar över.
Of course we drank a sorbetto as it is called in Croatia or Sgroppino as it is called in Italian and which comes from the Italian verb âsgroppareâ, which means âto untie a knotâ or âto clear the throatâ. In other words, it is a drink designed to refresh and prepare the taste buds for the next dish.
Super easy to make at home! Here is the recipe for 4 glasses: Mix 2.5 dl lemon sorbet with 8 cl vodka in a blender. Blend until smooth and soft. Mix 2 dl prosecco into the mixture and pour into glasses. Serve immediately with a little ground black pepper on top.
Naturligvis en gruppbild till.
Another group photo, of course.
Vi avslutade denna mysiga dagen med massa skratt, god mat och fina vyer med en drink / glas vatten pÄ vÄr kompis strandbar.
We ended this cozy day with lots of laughter, good food and beautiful views with a drink / glass of water at our friend's beach bar.
NÀsta dag var vi pigga och glada och dÄ var det dags för ett tur lÀngs kusten. Men först samma frukost som dagen innan, mao smörgÄsar frÄn BreadPoint.
The next day we were fresh and happy and it was time for a trip along the coast. But first the same breakfast as the day before, i.e. sandwiches from BreadPoint.
En gruppbild till. Naturligvis.
One more group photo. Naturally.
Förfriskning, del I.
Refreshment, part I.
Vi visade vÄra vÀnner Rovinjs gamla delar. Lika vackert som alltid. Vi var ju hÀr en mÄnad tidigare, och massa gÄnger innan dess.
We showed our friends the old parts of Rovinj. As beautiful as ever. We had been here a month earlier, and many times before that.
Förfriskning, del II.
Refreshment, part II.
Snygg strandbar.
Stylish beach bar.
Maken ville tvÀtta bilen för det hade regnat under natten. Han fick hjÀlp haha
My husband wanted to wash the car because it had rained during the night. He got help haha
Anke och jag sitter i skuggan och vilar vid dammsugsstationen medans vÄra mÀn putsar bilen.
Anke and I sit in the shade and rest at the vacuuming station while our men clean the car.
Sedan var det dags för Ă€nnu en sen lunch / tidig middag pĂ„ en annan av vĂ„ra favoritrestauranger i Vrsar; Restoran âTroĆĄtâ .
Sedan var det dags för Ă€nnu en sen lunch / tidig middag pĂ„ en annan av vĂ„ra favoritrestauranger i Vrsar; Restoran âTroĆĄtâ ..
Jag Àlskar deras grillade fisk.
I love their grilled fish.
à ker man cabrio lÀngs slingrande vÀgar sÄ mÄste man spela musik högt och njuta. Eller hur?
If you drive a convertible along winding roads, you have to play music loudly and enjoy it. Right?
Ăven denna kvĂ€llen avslutades pĂ„ vĂ„r vĂ€ns strandbar.
This evening also ended at our friend's beach bar.
Och vÄra fina dagar tillsammans fÄr avslutas med ett foto frÄn vÄr första kvÀll tillsammans. Jag brukar ju gÄ och lÀgga mig vid 22-tiden men vÄra vÀnner anlÀnde med flyg vid halv tio och naturligtvis mÄste vi ju börja festligheterna redan samma kvÀll. SÄ nu har vi firat vÄr vÀn Anke riktigt ordentligt. KUL!! Vi hörs! Ciao Catharina
And our nice days together is ended with a photo from our first evening together. I usually go to bed at 10pm but our friends arrived by plane at half past nine and of course we had to start the festivities that same evening. So now we have celebrated our friend Anke really well. FUN!! See you! Ciao Catharina