RIP Oliver Dragojevic

I söndags dog Oliver Dragojevic, 71 år gammal av lungcancer. Oliver var en av Kroatiens största artister. Han är född i Vela Luka, Korcula (det står Split på wikipedia) och dog i Split. Sedan jag träffade maken har vi lyssnat på hans musik mycket och jag verkligen älskar hans sånger.

Dessutom spelade maken låten Cesarica till mig på vårt bröllop. Se texten här, lite så jag blir rörd till tårar, igen. 

On Sunday Oliver Dragojevic died, 71 years old. He had lung cancer. Oliver was one of the biggest artists in Croatia. He was born in Vela Luka, Korcula (wikipedia stated Split) and died in Split. After meeting my husband we have over the years been listening to his music and I really love his songs.

And on our wedding by husband played Cesarica to me. See the lyrics here, and it is so beautiful. 

mabontomic.jpg

Olivers musik fångar Dalmatien (södra Kroatien) med både musiken och sina texter. Och när jag och maken var just i Vela Luka för några veckor sedan så spelade vi just hans album när vi satt på vår balkong med denna vackra utsikt. 

His music was very much Dalmatia (south Croatia) both regards to the music itself and his beautiful lyrics. And when we were in Vela Luka a couple of weeks ago we played his music the whole time, sitting by ourselfs on the balcony with this view... 

mabontomic.jpg

Vår kompis Sandi, som vi just hälsade på i Vela Luka, var brorsbarn till Oliver. Och han vill så gärna att vi skulle fått träffa honom. Oliver brukade komma hem till Vela Luka på somrarna för att vila ut, vara med familj och åka ut och fiska. Här i Vela Luka lämnades han ifred och kunde verkligen koppla av. 

Our friend Sandi, that we visited in Vela Luka, was related to Oliver. And really wanted us to meet him. Oliver used to come to Vela Luka every summer to rest, to be with family and to go fishing. Here he was very much left alone, which in a way was unique. 

Hans kropp fördes i en stor procession i Split igår och sedan tog en katamaran honom och hans nära och kära till Vela Luka där begraves han idag. 

Ta gärna några minuter och lyssna. Eller snarare, ni måste lyssna... Det är så vacker musik. / Catharina

His body was taken from Split yesterday with a catamaran to Vela Luka, where he was buried today. And all the people that showed up, amazing. 

Take a couple of minutes and listen. Or rather, you must take a couple of minutes to listen... It is so beautiful music. / Catharina

 

Härliga kvällar i Porec. | Fantastic evenings in Porec.

mabontomic.jpg

Hej, och jo men visst skall ni få se lite av våra kvällar också. Här njuter min vackra kompis Jelena aka Piff (eller är det Puff) tillsammans med maken av världens godaste spritze på restaurang Zomzi. Alltså hur god var den inte!??!? 

Hello, of course I will share some pics from our evenings as well. Here my beautiful friend Jelena aka Chip (or is it Dale, as in Chip'n'Dale?) together with husband the best Spritze I have had, at restaurant Zomzi. And I really mean, the best Spritze ever!!! 

mabontomic.jpg

En av kvällarna åt vi middag hemma och sedan åkte vi ner till stan och promenerade längs kajen. 

One of the evening we had dinner at home and then we went to the city and took a walk along the wharf. 

mabontomic.jpg
mabontomic.jpg

Och stannade på en bar och drack en Aperol Sptize... 

And we stopped at a bar and drank an Aperol Spritze...

mabontomic.jpg

... medans vi såg på när man la till båtar... 

...while watching boats anchoring... 

mabontomic.jpg

...eller kom till kajen i taxibåt, någonstans ifrån...

...or just arrived with a taxi boat, from somewhere...

mabontomic.jpg

...sedan promenerade vi sakta hem... 

...then we slowly walked home...

mabontomic.jpg

...och jag tog bilder på allt och inget..

...and I took photos of everything...

mabontomic.jpg
mabontomic.jpg
mabontomic.jpg
mabontomic.jpg

En kväll var vi på restaurang Zomzi, en dolt pärla, som ligger i ett bostadsområde. Och det roliga var att Gunnel, min BFF, hade pratade om en fantastiskt restaurang i Porec som de alltid kom tillbaka till men jag hade inte koll på vilken eller vart den låg. Tills vi insåg att det var just Zomzi. Här sitter Nina, Jelena och Sandis dotter. Hon kan perfekt engelska, och då är hon inte ens 12 år än. 

One evening we went to the restaurant Zomzi, a hidden pearl, located in a domestic area. And the funny thing was that Gunnel, my BFF, have been talking about this really good restaurang in Porec for years but I actually didn't know which. Until we realized that it was Zomzi. Here is Nina, Jelena and Sandis daughter. She can speak perfect English, and she is not even 12 years yet. 

mabontomic.jpg

Jelena, min Piff!

Jelena, my Chip!!

mabotnomic.jpg

Det var hos Jelena och Sandi som vi bodde hos. Vi pratar en mix av språk och jag tror att det blev 1/3 kroatiska, 1/3 engelska och 1/3 tyska, med lite italienska inslängt här och där. 

We stayed and Jelena and Sandi this week. We are talking a mix of languages and I think we talked 1/3 Croatian, 1/3 English and 1/3 German, with some Italian here and there. 

mabontomic.jpg
mabontomic.jpg
mabontomic.jpg
mabontomic.jpg

Inför sista kvällen fick jag en brilliant idé. Det var så varmt och medans vi funderade på vart vi ville gå och äta så kom jag på att vi kan äta något enkelt och sedan spendera kvällen vid havet. Sandi har ju den perfekta baren för detta; Villa Club Porec. Och naturligtvis blev det ännu en Aperol Spritze!!! 

And the last evening I got a brilliant idea. It was really hot and we were thinking on were to go to eat and then I came up with the idea that we spend the evening at the beach. Sandi has the perfect place for this; Villa Club Porec. And of course we had another Aperol Spritze!! 

mabontomic.jpg

Vi badade, solade och pratade hela kvällen tills det blev kolsvart. Naturligtvis såg vi den vackra solnedgången. Perfekt varm men en ljummen sommarvarm vind. Kan det bli bättre? 

And we were swimming, sunbathing and talked the whole evening until it was completely dark. Of course we admired the beautiful sunset. It was perfect temperature and with a warm summer breeze. Can it be any better? 

mabontomic.jpg
mabontomic.jpg
mabontomic.jpg
mabontomic.jpg
mabontomic.jpg

En vecka full med gästfrihet! Så tacksam för att ha så fina vänner! Tack Jelena, Sandi & Nina. Vi ses snart igen! Och då kommer vi att göra lite utflykter, när det är mindre varmt.

Ha en fin start på veckan! Ciao Catharina

A week loaded with hospitality!! So greatful to have such friends!! Thanks Jelena, Sandi & Nina! See you soon again! Then we will do some more excursion, when it is not so hot.

Have a great start to this week! ciao Catharina

Härliga dagar i Porec, Kroatien. | Fantastic days in Porec, Croatia.

FullSizeRender.jpg

Hej, vi hade det varmt och skönt under våra dagar i Porec. Vi kom i måndags vid lunchtid och åkte hem i fredags vid lunch. Vi fick låna en SMART Cabriolet, och helt perfekt att ta sig runt med. Här kan man ju liksom parkera överallt, och med en SMART, verkligen parkera överallt. Jag som svensk sa flera gånger; "Meeen här kan vi väl inte parkera??!?!!" Jorå, det kunde vi, hehe Och hur kul kan det egentligen vara att åka i en sådan liten bil? Hur kul som helst!! 

Hello, we have had such a wonderful and relaxing days in Porec. Felt just perfect; we arrived Monday lunch and stayed until Friday lunch. And we borrowed a SMART Cabriolet from our friends, and perfect to go around with. And here you can park everywhere, and with a SMART, really really everywhere. Me as a Swede with some sense of order said many times; "Heeeyy, we can't park here??!!!??" But yes, we could!! Hehe And how fun can it be to drive around in this car? Really fun!!! 

FullSizeRender.jpg

Vi hade ungefär samma rutin; sovmorgon, lätt frukost hemma, kaffe på stan, ev strosa runt och handla lite frukt och grönsaker på marknaden, hem och vila lite, åka till stranden för att bada och sola, hem och duscha och sedan äta middag hemma eller ute, dricka ett par drinkar på stan till sent och sedan hem och sova. Mao riktigt skönt!! 

We had the same routine basically every day; sleeping in, easy breakfast at home, coffee in town, walk around and/or buy some fruit or vegetable at the market, home for a short rest, go to beach for sun and swim, home for a shower and then dinner home or out, a couple of drinks in town until late and then home and sleep. Perfect!! 

FullSizeRender.jpg

Jag får inte nog av Porec. Hoppas inte ni får det heller? Här är så vackert! 

I can't get enough of Porec. I hope it is the same for you? It is really beautiful here!

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Världens godaste cappuccino med vacker utsikt i skuggan. På vårt favoritcafe Habitat

The best cappuccino in town with beautiful view of the harbor in the shadow. At our favorite coffee place Habitat

FullSizeRender.jpg

Tillbehör på stranden, inklusive solkräm naturligvis. 

Always with me to the beach, including sun cream of course! 

IMG_5186.JPG

Sååå mysiga dagar with our friends!!! Alltid lika härligt att vara här och ja mycket människor pga högsäsong, men vi är ju inga riktiga turister längre så vi vet ju vad "The Locals" gör och inte gör för att undvika ställen och tider med mest turister.

Nu är vi hemma igen och äntligen lite fint väder. Så nu njuter vi ett sommarvarmt alperna. Lite besök i veckan som kommer men sedan blir det relativt lugnt i en månad. Ha en riktigt skön söndag! Ciao Catharina

Really, really nice days with our friends!!! Always awesome to be here and yes, a lot of people due to high season, but we are not tourists any more and we know what The Locals are doing and not to avoid the places and times where it is just too crowded.

Now we are home again and finally some nice weather. We will enjoy a summer warm Alps. Some friends are coming in the week but after that a rather calm month at home. Have a nice Sunday!! Ciao Catharina

Tatuering. | Tatoo

FullSizeRender.jpg

Hej, hehe nästan!! Bara henna som varar i två veckor men lite kul! Maken kände för att vra ”wild-and-crazy”. Så han tig en på överarmen och jag en på underarmens insida. Vi hörs av! Ciao Catharina

Hello, almost, anyway! Only hena so it will last for two weeks. Fun and feels a bit crazy. Husband wanted to be wild-and-crazy so we didi it. He took his on his upper arm and I made mine on the inside of my lower arm. See you! Ciao Catharina

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Det blev en vecka till. | One more week.

IMG_4419.JPG

Hej, ja det blev en veckas semester till. Våra vänner i Porec bjöd in oss några dagar och vi kunde inte tacka nej. Så nu njuter vi av sol, salta bad och umgänge med vänner. Mysigt!!!   

Hello, yes I took another week of holiday. Our friends invited us for a couple of days stay in Porec, so of course we had to go. Really really nice!! 

FullSizeRender.jpg

Jag har aldrig varit här nere i högsäsong, mitten av juli till mitten av augusti. Vi har undvikit det pga så mycket folk överallt = fullt överallt. Så det blir nog inte så mycket aktiviteter. De tar vi nästa gång. Bilden ovan är från när vi var här förra gången i april, när vi Var en kortis i Rovinj. Nu skall vi gå och dricka världens godaste kaffe på vår favoritbar. På återhörande! Ciao Catharina 

I have never been here during high season. We have avoided this period (mid July to mid August). The reason, too busy and too crowded. But with friends it is different. And probably we will not do any sightseeing. That is enough. The pic above is from our last time here in April, when we went to Rovinj. Now off to drink the best coffee in the world at our favoroit cafe. Ciao Catharina