Gone Fishing...

FullSizeRender.jpg

Hej och glad söndag! Tja, det är inte så att jag har tagit semester igen (inte riktigt än men snart, hehe) utan rubriken syftar på att maken har åkt för att fiska och jag är ensam hemma. 

Hello and Happy Sunday! No, not on holiday, yet, hehe but husband has really gone fishing and I’m alone at home.  

FullSizeRender.jpg

Tar just nu min andra kopp kaffe med denna fina utsikten och planerar dagen. En träningsfri dag då vi har varit synnerligen aktiva på senaste tiden. Men skall fixa hemma med blommor, bakning (bröd och äppelpaj) samt städa.

Drinking my second cup of coffee with this view and planning the day. No fitness/bike today but we have been very active lately so feels good with a rest today. Will fix at home with my flowers, bake a couple of things and clean a bit.

FullSizeRender.jpg

Min pelagonier denna sommaren är ett sorligt kapitel. Tror att jag skulle få priset för österrikes sämsta balkonglådor. Tror att det är både mig och blommorna som är usla. Enda stället som ser ok ut är balkongen i vårt sovrum...

My geraniums this summernis are a sad sad story. I think I could get the prize for the worst balcony flowers in whole of Austria. I think I need to blame both me AND the flowers. Only place where it looks ok is at our bedroom balcony... 

FullSizeRender.jpg

...och att jag fått liv i min Mårbackapelagonia...

..and my Swedish Mårbacka geraniums...

FullSizeRender.jpg

 ...och dagens utmaning!! Putsa alla fönster i vårt vardagsrum/kök. Piuhhh!  Osäker på om det funka men kommer att putsa fönstwr till änta 70-tals disco. Gjorde en lista i veckan. 🕺

..and todays challenge!! Clean all windows in our combined livingroom/kitchen! Piuhh! And will do it with some good disco music. Created this list last week! 🕺 

 https://open.spotify.com/user/mabontomic/playlist/3AiqKtJE54FdSiGSPTyC2c?si=qJ4XPk7RTO6BaiwqIcFikA

FullSizeRender.jpg

Och idag är det en stor dag i Sverige. Det är val!! Jag röstade på ambassaden i Rom i förra veckan. Glad att jag hann.  

Här är värmen åter så en riktigt brittsommarvecka är att vänta! Ha en riktigt skön, och förmodligen spännande /nervös söndag!! Ciao Catharina

And today is a big day in Sweden: Elections Day!! I did my voting last week at the Embassy in Rome. Happy that I made it!! 

And here the warm weather is back. So an Indian Summer for the next week is to be expected. Nice! Have a really nice Sunday!! Ciao Catharina

 

Höstligt & mysigt. | Autumn Friday Feeling.

IMG_5576.JPG

Hej, hemma igen! Rom var helmysigt och stortrivs i staden. Några fler blogginlägg att vänta. Men från 30 grader till 14 grader och ösregn. Men mysigt ändå. Till helgen väntas fint väder igen så inte så tokigt.  

Hello, home again! Rome was fantastic and I really enjoy the city. More postings to come about the city. But from 30 degrees to 14 degrees and rain. But rather cozy. Nice weather to expect in the weekend so not too bad.  

IMG_5575.JPG

Efter att ha städat en stuga och ätit tidig middag gick vi på en promenad i regnet. Vi åkte till vår favoritplats: Jägersee. Så mysigt!!  

After cleaning a Chalet and an early dinner we went for a walk in the rain. We went to our favourite place: Jägersee. Me like!!  

FullSizeRender.jpg

Köpte några få saker i Rom. Två fint packade och en ej.  

Bought a couple of things in Rome. Two nicely wrapped and one not.  

FullSizeRender.jpg

Och i packeten låg en fin anteckningsbok, ett avställningsfat för skedar mm när man lagar mat (typiskt italienskt och såååå praktiskt) samt en vas som jag köpte på en marknad för 2 euro. 

And it was a note book (a to-do list) and a plate for putting your spoons etc when you cook (very Italian and sooo gooood) and a small vase from a flee market. 

IMG_5583.JPG

Nu har vi tänt brasan och har en mysig fredagskväll! Ha en mysig kväll ni med! Ciao Catharina  

Now we have light the fire and will enjoy the Friday evening. Wish you a nice evening as well! Ciao Catharina

A stroll through Villa Borghese Garden. Rome.

FullSizeRender.jpg

Hej, en av dagarna här i Rom tog jag en promenad till Villa Borghese Parken. Den ligger nära Gabys lägenhet så det kändes som ett måste. Parken är stor och lite förvirrande som stora parker är. Jag gick lite hit och lite dit, satte mig lite, gick vidare lite hit och lite dit, satt lite till och njöt av den vackra parken. 

Hello, one of the days here in Rome I went for a stroll in the Villa Borghese Garden. It’s close to Gaby’s apartment so it felt as a must. The garden is big and a bit confusing as this kind of large parks/gardens can be. I walked here and there, took a short brake, walk a bit more here and there, took a short brake and just enjoyed the park. 

FullSizeRender.jpg

På vägen dit gick jag för Galleria Nazionale d’Arte Moderna. Hit kommer jag att gå nästa gång jag är här. 

On the way to the park I passed by  Galleria Nazionale d’Arte Moderna. Next time I will check out the museum. 

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

En vacker liten sjö. Där man kunde hyra roddbåtar och ro omkring en stund. 

A beautiful small lake where you could rent a boat and row for a bit.  

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Hittade ett mysigt cafe. 

Found a cosy cafe.  

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Och bara i Rom ser man präster och nunnor liye överallt.  

And only in Rome you find priests and nuns walking around everwhere.  

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Ett vackert palats med restaurang.  

A beautiful palace which was a restaurant.  

FullSizeRender.jpg

Och fångade både såpbubblor och en vacker vy över Rom. 

And captured both soap bubbles and beautiful views over Rome.  

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Sedan var det daxs att promenera hem och mysa med Gaby. Ciao Catharina  

Then it was time to walk back home and spend some time with Gaby. Ciao Catharina  

Postcard Rome.

FullSizeRender.jpg

Hej, ett kort kort hej från Rom. Här myser vi, promenerar överallt och har det alldeles fantastiskt tillsammans!! Samlar ihop info till en riktigt Romguide. Kommer i helgen! Men tills dess får ni njuta av Rom i ett par bildsvep kommande veckan. Vi ses! Ciao Catharina 

Hello, a short hello from Rome. Here we are enjoying Rome and ourselfes and just walking everywhere! It’s just awesome!! Collecting information for a guide to Rome. Will come in the weekend. Until then we will continue to enjoy this beautiful city and I will share photos with you during the week. See you! Ciao Catharina 

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Our hoods. Rome. Flaminio.

FullSizeRender.jpg

Hej från Rom! Här är porten till Gabys lägenhet. Åh vilken fin lägenhet och vilket perfekt område/läge! Vi hittade lägenheten via Airbnb. Det tog lite tid att göra själva utvalet såsom att dgå igenom storlek, läge, pris, känsla mm mm Men Gaby fattade rätt beslut när hon valde denna. 

Hello from Rome! Here is the door to Gaby’s apartment. And what a nice apartment and perfect location. The apartment is a one bedroom apartment with livingroom and kitchen, rather large. Cozy!! We found the apartment via Airbnb. And it took some time to do the research and to go through the options; size, location, price, availability etc etc But Gaby made a good final decision. 

FullSizeRender.jpg

Området hör heter äget strax norr om Flaminio. Nära hennes skila; LUISS universitetet. Och ligger norr om Villa Borghese och  Spanska trappan, strax bredvid floden Tibern.

The area is namned Flaminio. Just north of Villa Borghese and Spanish Steps and just beside the river Tibern. 

FullSizeRender.jpg

Här bor romarna. Cafeer, barer, små affärer och restauranger överallt.  Och här är grönt överallt.

And here lives the romans. Coffee places, bars, small shops and restaurants. Everywhere! And here it is so lush and green. 

FullSizeRender.jpg

Igår tog vi det allmänt lugnt. Sovmorgon först. Sedan tog vi en långsam promenad i kvarteret och handlade mat för gårdagens middag och dagens. Så mysigt!! 

Yesterday we had a very relaxing day. Sleeping in first. Then we took strol in the neighbourhood and did some shopoing for the dinner yesterday and today.  

FullSizeRender.jpg

Precis utanför dörren finns en ekologisk affär.  

Right outside the door we have an eco-friendly shop.  

FullSizeRender.jpg

Runt hörnet finns den mest fantastiska delikatessaffären. Här köpte vi färsk buffelmossarella. 

Round the corner we found the most amazing deli Here we bought fresh mozzarella.  

FullSizeRender.jpg

Vi båda har velat pröva att laga till /äta zucchiniblommor länge så när vi fann dem igår så köpte vi dem direkt. De blir till förrätt till dagens middag.  

We have both wanted to make something with zucchini flowers for a long time and when we found them in a shop it was a given. We bought them. For todays starter.  

upload.jpg

Och lite italienskt vin. Vi prövar viner från området, Lazio.  

idag blir det en lång promenad genom den eviga stade med marknad, glass och sightseeing. Vi hörs! Ciao Catharina

And some Italian wine. We are testung some wines frim this region: Lazio. 

Today we will take a long walk and go to a market and some sightseeing! See you! Ciao Catharina