Tisdagarna med... | Tuesdays with...

mabontomic.jpg

…med mig själv! Snart så… åker maken iväg och spelar tennis. Varje tisdagkväll mer eller mindre året runt spelar han tennis, och då passar jag på att mysa själv hemma. Hittar inte på något med någon utan vill bara vara hemma. Har ju hela huset för mig själv men går helst (läs: alltid) upp i sovrummet med en kopp te, något att äta och sätter på tv:n SAMT min iPad med en serie. Kanske datorn också och bloggar lite. Hela stora sängen för mig själv. Och bara myser! Tennis innebär ju också en eller två öl, tidigare massa öl, men inte längre. Så ibland hinner jag somna innan maken kommer hem. Och just denna kvällen, bara en kväll, njuter jag av enormt mycket!!

…with myself! Soon… is my husband going to play tennis. Every Tuesday evening, all year around, is he playing tennis, and I’m enjoying to be alone, once a week. No plans with friends, no just want to be home. I have the whole house for myself but I prefer to be in our bedroom. With a cup of tea, something to eat and then I turn on the TV as well as a series on my iPad. Maybe the computer is turned on as well, doing some blogging. Have the whole bed for myself. After the tennis there is also a beer or two, before many more, but not any longer. So sometimes I fall asleep before he comes home. And I do enjoy to have just this evening just by myself!

mabontomic.jpg

Maken och jag gör ju ALLT TILLSAMMANS! Handlar, tränar, fixar, reser, städar, cyklar, lagar mat mm mm OCH vi är ju också tillsammans 24/7. Vilket vi stortrivs med! Det trodde jag inte att jag skulle gilla då jag alltid velat ha mitt eget utrymme, även hemma, alltid. Men vi ger varandra det utrymmet som vi båda behöver ändå så förutom tisdagarna, så behöver jag inget mer. Konstigt men bra!

My husband and I are doing EVERYTHING TOGETHER! Shopping, training, traveling, cleaning, mountain biking, cooking etc etc AND we are together 24/7. Which I really like!! Which I never thought since I have always needed my own space, even at home, always. But I think we are giving ourselves this space, so we don’t need it. Well except for my Tuesdays. Strange but good!

FullSizeRender.jpg

Nu snart så blir det dock en G&T, så här en helt vanligt tisdag. Och sätter nog inte på någon film utan läser och kollar igenom de tidningar och broschyrer som jag hade med mig hem från Wien. Samt börjar att skriva en Cityguide för Wien. Så lite variation.

Och kom på att jag hade boken Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom, men har inte läst den Sså den läser jag härnäst. Ciao Catharina

So soon it is time for this weeks Me Time, but today first and G&T, on an ordinary Tuesday, then a cup of tea. And will probably not see any series but will read and flip through magazines etc that I picked with me from Vienna. And will start writing a City Guide of Vienna. So a bit of variation.

And found the book Tuesdays with Morrie by Mitch Albom in my bookshelf, and haven’t read it, so it will be next on my reading list now. Ciao Catharina

My hoods.

IMG_5722.JPG

Hej, måndag och allt känns bra, riktigt bra! Fast har haft en helg där jag vilat en del då jag vurpade med en lånad e-fatbike i fredags. Över styret ner i ett dike. Blåslagen men ok. Vi tog en tur på vår gata; Grießenkarweg och var upp på nästan 2.000 meters höjd. Och i lördags eftermiddag kom min kompis Mona förbi och sa “nu går ut i solen och tar en promenad”. Kul att hitta på saker i hemmavid.

Hello, Monday and everything feels good, really good! But have been resting in the weekend since I did have an overturn with a rented e-fatbike on Friday. I went over the handlebar down in a ditch. Bruised but ok. We had take a bour up our street; Grießenkarweg and we were almost 2.000 meters up. An on Saturday afternoon Mona, my friend, came and picked me up for a “walk in the sun”. So adventures in our hoods.

IMG_5723.JPG

Vi åkte över till andra sidan byn, där lyste solen fortfarande så vackert över bergen. Vi tog oss upp en bit och överallt här är utsikten fantastisk. Vi bestämde oss för en promenad längs “Der Weg der guten Wünsche” typ Önskestigen.

We went over to the other side of the village, where the sun was still shining. We went up a bit in the mountain and where the view is always fantastic. We decided to take a walk along “Der Weg der guten Wünsche” a bit like The Wishing Path.

IMG_5724.JPG

Och här fick vi krama ett träd, plocka upp ett fint löv eller en sten, önska något till en vän man tycker om, be en bön (ja de är religiös här) mm Så vackert att promenera, önska och prata med en vän. Något som man borde göra ofta.

And here we got asked to hug a tree, pick up a beautiful stone or a leaf, wish a good thing to a good friend, pray (well they are religious here) etc. So beautiful to walk, wish and talk with a friend. Something you could do / should do a lot.

IMG_5726.JPG

Visst är det vackert!

Beautiful, right!!

IMG_5728.JPG

Hit kommer jag att ta dig som kommer och hälsar på mig! Ha en riktigt bra vecka! Vi är hemma i några dagar och förhoppningsvis får vi vår nya utebelysning monterad. Sedan bär det av till Tyskland några dagar. Vi hörs av! Ciao Catharina

Here I will take you who visit me. Promise!! Have a really nice week! We are home for a couple of days and hopefully we will get new outdoor lighting fixed. Then we are off to Germany for the weekend. See you later! Ciao Catharina

För ett år sedan...| A year ago...

mabontomic.jpg

Hej, åhh för ett år sedan var vi på denna fantastiska plats med helt fantastiska människor. En av våra närmaste vänner gifte sig och det blev ett riktigt fantastiskt boho bröllop. Så vackert!!

Hello, ohh a year ago we were here!! At this beautiful place with a lot of awesome people. One of our closest friends were going to get married. And they had arranged the most beautiful boho wedding!

mabontomic.jpg

Vi bodde på fantastiska Kinondo Kwetu, som låg precis vid stranden, en bit utanför Mombasa, Kenya.

We stayed at fabulous Kindondo Kwetu, just by the beach, close to Mombasa, Kenya.

mabontomic.jpg

Här vårt fantastiska rum! Vi vaknade och somnade till vågornas brus.

Here is our fantastic room! We woke up and fell asleep hearing the sea.

mabontomic.jpg

Vi åt frukost, lunch och middag på olika platser. Fast alltid vid stranden.

We had breakfast, lunch and dinner at different places. But always by the beach.

DSC_8472.JPG

Och vi träffade massa nya vänner. Vi satt alltid med olika personer, och efter några dagar kändes det som att vi kände alla. Vi har bestämt att träffas nästa höst, på samma plats!

And we met a lot of new friends. We sat with different people every time, and after a couple of days it felt that we have known each other forever. We are planning a re-union next autumn, same place!

mabontomic.jpg

Med fantastiska soluppgångar och solnedgångar.

With fantastic sunrises and sunsets.

mabontomic.JPG

Och jag vågade något som jag drömt om att göra i många år. Jag hoppade fallskärm!!! Så stolt!

And I did something I have wanted to do for many years. Sky Diving!! So proud!!

DSC_8532.JPG

Här landar jag! Vill du ser mer hur vår fantastiska vecka var; kolla här. Ha en riktigt skön helg! På återhörande! Ciao Catharina

Here I’m landing. Do you want to see more? Check it out here. Have a really nice weekend! See you! Ciao Catharina

Ingefärsvatten. | Ginger Water.

FullSizeRender.jpg

Hej, lite fredagsinspiration här och bra i förkylningstider. Blev inspirerad när vi var i Wien förra veckan då vårt hotell bjöd på kallt ingefärsvatten på frukostbuffén. Så gott istället för den klassiska juicen eller bara ljummet vatten. Och jag blev helt såld. Har testat på detta med ingefärsvatten, men då mer som varmt te, och tycker det blir för skarpt. Men detta, mums!!

Hello, Friday inspiration here and good for the cold. That is the time of the year right now. Got inspired when we visited Vienna last week. Out hotel had cold fresh ginger water at the breakfast buffé. So fresh and so good. Instead of both the juice and water. And I was hocked!! Have tried ginger water / ginger tea before but I don’t like it warm or hot. But cold. Yummy!!

FullSizeRender.jpg

Ingredienser: | Ingredients:

200 gr färsk ingefära | 200 gr fresh Ginger

2 liter vatten | 2 liters of water

1 citron | 1 lemon

1 tsk honung | 1 tsp honey

FullSizeRender.jpg
  1. Skala inte ingefäran utan tvätta den noggrant. Riv eller skiva den tunt och lägg den i vattnet. Värm upp till max 60 grader och låt sjuda i 20 minuter. Om den kokar så försvinner en hel del av det nyttiga. | Don’t peel the ginger and wash it really well. Grind it or slice it very thin and put it the water. Heat up to maximum 60 degrees and let is simmer for approx 20 minutes. If the water gets warmer than 60 degrees some of the healthy stuff will disappear.

  2. Sila vattnet och blanda ner honungen och den pressade citronen, när ingefärsvattnet har svalnat. Sila igen. | Strain the water and mix in the honey and the squeezed lemon, when it is cool. Strid another time.

  3. Förvara i kylskåpet. Späd gärna ut ingefärsvattnet så räcker det längre. Njut!! | Keep in the fridge. Dilute it with water, then it will last longer. Enjoy!!

Brittsommar. | Indian summer.

mabontomic.jpg

Hej, vi har sånt fantastiskt vackert väder här just nu och den kommande veckan. Vi passar på att vara ute så mycket som möjligt. Vi cyklar i massor och vi tänkte vandra i helgen. Vi har ju möjlighet att vara ute på dagarna och sedan göra jobbet på fm eller på kvällen. Lyx!!

Hello, we have such a lovely weather here at the moment. In fact, for the next 10 days. And we are spending as much time as we can outdoor. We are doing a lot of biking at the moment. Me like!! And we do have the possibilities to do things during the days, which is really awesome. Then we can work in the mornings or in the evenings.

mabontomic.jpg

Maken mår lite si så där så vi anpassar aktiviteterna efter hans dagsform. Igår skulle det blivit en cykeltur men vi byte till en kortare promenad istället. Viktigt att lyssna på kroppen.

Husband is not totally ok so we have to adjust the activities according to his daily form. Yesterday we wanted to go with a tour with our bike but he wasn’t feeling too good so we took a shorter walk instead. Important to listen to the body.

IMG_5840.jpg

Nu börjar färgerna skifta i naturen. Dock har vi mycket barrskog här så fortfarande är mycket grönt med gula inslag.

Now the colors started to shift.

mabontomic.jpg

Visst mår man bättre av att ta en promenad här än i en stor stad? Vi hörs! Ciao Catharina

And it is much healthier and nicer to walk here then in a large city? Right! See you later! Ciao Catharina