Postcards from Munich.

FullSizeRender.jpg

Hej, här blir det inte så mycket München  utan mest Oktoberfest! Fast det är ju därför vi är här! Vi tog en runda på dagen idag till området; Wiesn,  för att se hur det ser ut. Vi har bord ikväll kl åtta och då är allt mörkt så kul att se allt i dagsljus. Vi drack en öl och gick runt och kollade på allt. Mysigt!! 

Hello, not so much Munich but a lot more Oktoberfest. But that’s why we are here. Today we took a tour to the area: Wiesn, and the huge are that are hosting the Oktoberfest. Nice to see how it looks in the daylight. We tave a table at 8 pm tonight so then everything is dark and difficult to get an overview. We drank a bier and walked around. Nice!! 

IMG_5739.JPG
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Så här ser de stora tälten ut! Tälten tar mellan 3000-5000 människor. Och det är de sex stora bryggerierna i Bayern som har två tält var på området. 

This is how the big tents looks like!! They are huge and takes between 3000-5000 people. And it is the six largest breweries in Bayern that have two tents each in the area. 

FullSizeRender.jpg

Här har vi bord om tre timmar.  

And here we have a reservation later tonight!  

FullSizeRender.jpg
IMG_5749.JPG

Och så här ser det ut på området! Lagom mycket folk nu men när vi lämnade vid fyra strömmade det folk till området. Idag är det kallt så vi har klätt på oss ordenlig. Mer imorgon! Ciao Catharina

Not sp much people in the day but when we left at four a steady stream of people was going tonthe area. Today it’s cold so hapoy the tents are warm. More about the Oktoberfest tomorrow! Ciao Catharina

Söndagar i september. | Sundays in September.

FullSizeRender.jpg

Hej, tänkt att det är 30 september redan. Vart tar tiden vägen egentligen... September var för oss en händelserik månad. Maken fick reda på att hans hjärtsvikt md största sannolikhet har med rökning och alkohol att göra. Sååååå slut på det roliga, haha Skämt å sido, skönt att få veta vad som stört honom och relativt stor livstilsförändring, för oss båda. Men vi kan fortsätta sporta så... vem vet vi kanske blir riktiga renlevnadsmänniskor... hehe

Första söndagen i september var jag i Rom.  Jag var där för att mysa och hjälpa yngsta dottern med att installera sig för sitt halvår här. Och vi spenderade dagen med att promenera runt i den eviga staden samt dricka cappuccino, äta glass, dricka massa vatten, dricka öl, äta tonfisksmörgås mm. Allt fantastiskt gott och till väldigt rimliga priser. Fantastiskt mysigt!

Heelllooo, already 30th of September. Oh dear! Time IS flying. September was sort of busy for us. My husband got the result from all the examinations regards his heart failure and the most probable cause is his smoking and drinking. Sooo end of all fun, hehe Joking apart, feels good to know the cause but also a big change in lifestyle, for both of us. But we can do as much sport as we want... so maybe we will be fitness gurus soon... hehe

First Sunday in September I was in Rome. I went there to help and support my youngest daughter move there, for a term. We spent the day walking around in the Eternal City. We drank cappuccino, eat icecream, drank beer, a lot of water, eat tuna sandwich etc. All very very good and to very decent prices. Awesome!!

IMG_5572.JPG

Andra söndagen var jag/vi hemma och det var heldagstegn och kallt. Men vi bestämde oss ändå för en promenad i regnet runt vår favoritsjö: Jägersee. 

Second Sunday I/we were at home. Rain the whole day and cold. But we decided to go for a walk in the rain. Around our favourite sea: Jägersee. 

FullSizeRender.jpg

Den tredje söndagen var vi Kroatien och dagen spenderade vi till sjöss och gjode små strandhugg. Ovan ser ni Rovinj. Väderprognosen hade tidigare i veckan visat på fantastiskt väder så vi bestämde hastigt och lustigt att åka ner i en vecka. Det tar ju bara drygt tre timmar. Smidigt nära! 

The third Sunday we were in Croatia and they was spent at sea. We did small stops here and there. Above you see Rovinj. The weather forecast earlier in the week showed perfect weather so we just decided to go down for a week. Only three hours so... easy peasy  

IMG_5714.JPG

Fjärde söndagen var vi hemma igen och det var fantastsk brittsommar så vi gjorde en långcykling till Schladming. 

The fourth Sunday we were at home. Fantastic weather so we decided to go for a long bike tour.  

IMG_5713.PNG

Och den femte söndagen är idag!! Och vi är på väg till Müchen och Oktoberfest! Första gången för mig, andra för maken. Det skall bli kul och vi skall klä oss i folkdräkter: dirndl och lederhausen. Jag lånar en från min kompis Mona. Provade dem i början på veckan och en var för liten, eller snarare mina boobies var för stora... hehe 

Och idag fyller min ädlsta dotter 26 år, hurra hurra hurra för Mimmi! Så just 30september är j speciellt varje år, sedan dagen hon bestämde sig för att komma till världen.

Nu måste jag rusa. Vi skall iväg till tågstationen. Vi tar tåget, mysigt och snabbare... På återhörande! Ciao Catharina

 And the fifth Sunday is today! And we are on our way to Munich and the Octoberfest!! First time for me, second for my husband. Looking forward to it and we will dress up properly in dirndl and lederhausen. I’m borrowing mine from my friend Mona. Tried a couple of them out earlier in the week. Fortunalty one is ok, the other.. well my boobies were too big... hehe

And today s also a very special day; it’s my oldest daughters birthday. She is 26 years old today!! Hurray, hurray, hurray!! So 30th of September will always be a very special day because this is the day she decided to come to the world. 

Now I have to rush. We are on our way to the train station. Easier and faster to take the train to Munich. See you! Ciao Catharina

Fantastiska grönsaker & frukt. | Awesome vegetables & fruit.

FullSizeRender.jpg

Hej, vi har många favoriter när vi är i Porec, Kroatien. En är att köpa färska grönsaker och frukt direkt från odlarna. En av ställena dit vi går till ligger en bit utanför Porec, där odlar familjen allt på marken bredvid sitt stånd. Närproducerat och ekologiskt. Kan väl inte bli bättre. Och allt är i säsong, naturligtvis. 

Hello, we do have a lot of favourites here in Porec, Croatia. One is to buy our fruit and vegetables direct from the farmers. And one of places is located a bit outside Porec, where a family is running the business. They grow everything just around the corner from their stand. Organic and fresh, and only in season, of course. 

FullSizeRender.jpg

Fördelen med att ta bilen är att vi kan köpa med oss saker hem. Denna gången köpte vi med oss lök, potatis, mangold, tomater, vitkål, citroner, paprika, gurka, sallad, auberginer och meloner.  

The advantage with taking the car is that we can buy things to take home. This time we bought onions, potatoes, charcoal, tomatoes, white cabbages, lemons, bell peppers, cucumbers, sallads, aubergines amd melons. 

FullSizeRender.jpg

Så maten närmaste tiden bestäms utifrån vad vi köpt. Och utifrån hur länge de håller så att vi hinner äta upp allt. Det har blivit grillade körsbärstomater, stekt aubergine med lök, kokt vitkål, stekt mangold och potatis (typiskt kroatiskt tillbehör till fisk), citronerna till mitt morgonens citronvatten, kycklingsallad och matiga sallder med paprika, lök, tomat och gurka. Och kokt potatis till gårdagens köttbullar. Samt meloner till efterrätt. 

So the food planning is then planned based on what we bought, and npbased on how long it is fresh. We have made grilled cheery tomatoes, fried aubergine with onions, fried charcoal with potatoes (very typical Croatian side dish to fish), lemons for my lemon water in the ,ornings, chickensallad and other sallads loaded with all above. We have also boiled the cabbage as well as the potatis (to Swedish meatballs). And almost everyday melon as a dessert. 

FullSizeRender.jpg

Här är vår affär... Och kul att kunna stödja de lokala odlarna. Lite dyrare, mycket godare.  

Ha en riktigt skön fredag! Ciao Catharina

Here is our shop! And it feels good to support the local farmers. A bit more expensive but with excellent taste.  

Have a nice Friday! Ciao Catharina

Bröllopsdag. | Our wedding anniversary.

Hej idag är det vår bröllopsdag, den 14:e. Vi gjorde en liten video i sommras som jag tyckte passade för dagen, hehe 

Vi har haft olika planer för dagen men här är det kallt så tillslut bestämde vi att vi firar dagen med att först gå och träna, Sedan blir det spa (ja ni kommer ihåg med nakenbastu hehe) och sedan äta en god middag hemma. Nu börjar det bli mörkt på kvällarna så tända ljus och kanske en tänd brasa. Låter mysigt eller hur? Och att vara hemma för oss är ju lyxigt med tanke på alla våra resor. 

På återhörande! Ciao Catharina  

Hello, today is our wedding anniversary, nr 14th. We did a video in the summer that I thought would suit todays celebratio, hehe

We have had different ideas for the day but since it will be cold today we finally decided for training, Spa (you maybe remembered that includes nude sauna) and then having a nice dinner at home.  Evenings are getting darker so candles and a fire will also be in the plan. Sounds rather nice, right? And just to be at home is almost more celebration for us since we do a lot of travel. 

See you later! Ciao Catharina  

Credits for the video goes to Jade Thompson, Cape Town. 

Nu är officiellt hösten här. | The autumn has arrived.

IMG_5576.JPG

Hej, idag är hösten officellt här! Och mysigt och härligt med denna fina årstid. Både sol och varma dagar men också regntunga kalla dagar och allt däremellan. Har varit ute på en regning morgonpromenad med en av mina vänner här nu på morgonen. Fin start på söndagen. Resten av dagen har vi saker att fixa med här hemma men det blir en träningsfri dag. Men lite mys och bokläsning skall jag nog hinna med också.

Hello, today autumn is here, officially! And I like this season, well I like every season of the year. Both sun and warm days as well as rainy cold days and everything in between. Have already been out on a rainy morning walk with my friend this morning. Now I’m having a warm cup of coffee. Nice start to the day! The rest of the day we have things to do but a resting day from fitness. But will relax a bit and read my book in between. Perfect Sunday!

IMG_5577.JPG

Och mina reseguider låter vänta på sig då jag inte får ordning på redigeringsprogrammet för mina foton. Efter inlämningen och reparationen så var ju en del program borta så har behövt att ladda ner flera igen. Och ett av dem var just Nikons redigeringsprogram, men det funkar inte… så får kolla runt lite hur och vad jag skall göra. Nåväl, ni kommer att märka när jag har fått ordning på det tills dess blir det lite andra saker från mig här på bloggen. Men det är väl ok, hoppas jag? På återhörande! Ciao Catharina

And my travel guides is still in the making since I don’t get the program for editing my photos to work. Well, you will know when it is working and in between time you will see other things from me here at the blog. See you! Ciao Catharina