Premiärtur MTB. | Premiere MTB.

mabontomic.jpg

Hej, äntligen premiär för vår cykling. Senare än vanligt men så har våren varit på vänt här nere med mycket snö och kallt väder. Inget väder för oss då det skiftar så i temperatur när vi kommer upp på ännu högre höjd. Det blev en tur strax förbi Flachuawinkl, en av våra favoritturer. Brukar ha min cykeldator med mig men inte idag. Har precis packat upp den och den håller nu på att laddas och tas med nästa gång.

Hello, finally premiere for our bikes. Later than usual but since the spring is slow this year we have decided to delay the premiere because of all bad weather with snow and rain. Today however was a nice day and we took our premiere tour to Flachauwinkl, one of our favorites. Didn’t have my Garmin with me but will take it out of the box and charged it, since we are now ready for this seasons biking tours.

mabontomic.jpg

Det är alltid lite nervöst, för mig i alla fall, med dessa premiärturer varje säsong. Både när det gäller MTB och skidåkning. Är det samma för dig? För mig dessutom med 0 kondition, nyservade växlar och minnet av min vurpa i kohagen uppe på 2000 meter förra året. Men allt gick bra och det kändes dessutom bra. Och med så här vacker utsikt är det bara att njuta, eller hur?

It’s always a bit nervous, for me anyway, with these first trips for the season. Both regards to MTB and skiing. Is it the same for you? And for me who is in zero shape, re-condition bike and with a memory of my overturn with an e-fatbike up on 2.000 meters altitude last year. But all went well and it felt really good. Happy for that! And with this fantastic view. Who can complain?

mabontomic.jpg

Första turen på min MTB sommaren 2015 kom jag hit. 6 km hemifrån och tänkte att det här är in min grej. för jobbigt och för tungt. Men ack vad jag hade fel. Sedan dess har det blivit många turer men mina kära cykel.

First tour ever on my MTB summer 2015 I couldn’t make it further than here. 6 km from home. Really thought this wasn’t my thing. My I was wrong. Since then I have done many tours with my bike.

mabontomic.jpg

Kossorna har kommit ut på grönbete men är än så länge kvar nere i byn pga den sena våren/sommaren.

Jag har projekt städning av huset så det pågår och nu är det dags för vår källare enligt KonMari-metoden mao allt ut för att sedan få ordning men just källaren är ett mastodontprojekt så har bestämt att det får ta ett par dagar att fixa iordning det rummet. Och har nu kommit igång med att baka bröd igen, mums.

Ha en skön söndagseftermiddag! Imorgon blir det inlägg från Kroatien. Japp, jag lovar… Ciao Catharina

The cows are out but still down in the village due to the late spring/summer.

I have started “Project Cleaning” in the house and are doing pretty well. Now it’s the big storage room downstairs turn, a large project, and I’m doing it according to KonMarie Method, i.e. all things out. It will do it over a couple of days, and then it is a pleasure to walk into this room again. And did also fresh bread for breakfast this morning. Happy husband.

Have a nice Sunday afternoon. Tomorrow you will see more from Croatia. Yes, I promise…. Ciao Catharina

Min smak. | My taste.

MV5BMWNhMGM3ODMtOTMzNS00OTZjLWEyZWMtYmRkZDczZDg4N2QzXkEyXkFqcGdeQXVyMjI0OTExNzk@._V1_SY1000_CR0,0,726,1000_AL_.jpg

Min smak på killar.

Hej, har genom åren alltid fallit för “bad boys” och gör så fortfarande, eller? När jag var yngre var det alltid blonda killar jag blev kär men det var de mörkhåriga jag blev ihop med. De måste vara långa, typ 190 cm långa. Vältränade. Lite farliga. Men inte den stöddiga typen men den självsäkra. De behöver inte alls vackra snygga men absolut att de skall vara manliga. Det tycker jag är snyggt! Skall kunna föra sig i sociala situationer. Inte nödvändigtvis extroverta men får absolut inte vara blyga. Och de måste vara snälla, mao inga skitstövlar. Precis som Pedro Pascal, och mina båda makar, hehe

My taste - Guys.

Hello, have always had an eye for “bad boys”, still do or? When I was young I always fell in love with blond guys but dated the dark haired ones. They have to be tall, i.e. 190 cm. Fit. A bit dangerous. And with a self confidence that shines. They don’t really need to be beautiful but very manly. That I think is beautiful. They need to know how to act in different situations. Not necessary extrovert but definitely not shy. And they need to be kind and caring, most of the time. Like Pedro Pascal, and my both husbands, hehe

mabontomic.jpg

Min smak på mat.

Jag skulle kunna leva på fisk och skaldjur från båda “mina” västkustar; Sverige och Kroatien. Det får gärna vara så få ingredienser som möjligt. Älskar grönsaker. Älskar frukt, men då jag har kärnfruktsallergi så blir det mest banan, hehe En god köttbit med en enkel grönsallad till, kanske med lite färskhyvlad tryffel på. Och vad är godare än ett nybakad bröd med en klick smör på? Är också barnsligt förtjust i choklad och efterrätter…

My taste - Food.

I could live on fish and seafood from both “my” west coasts; Sweden and Croatia. And the fewer ingredients, the better. Love vegetables. Love fruits, but nowadays I can’t eat many due to my stone fruit allergy so mostly banana, hehe A nice tender piece of meat with a simple green sallad on the side, maybe with some fresh grated truffle. Homemade bread straight out of the oven with butter on. I also like chocolate and desserts, a lot….

mabontomic.jpg

Min smak i drinkar.

JAG ÄLSKAR DRINKAR!!! Har alltid gjort det. Har genom åren haft många drinkparty hehe Och tyckte om åren då jag reste mycket till USA i jobbet med traditionen att ta en drink innan maten. Classy! Alla sorter. Enkla som Aperol Spritz, söta som Pina Colada, starka som Long Island Ice Tea och exotiska som Mojito och allt där emellan. Och nu har jag och mina två flickor som tradition att ALLTID dricka drinkar när vi träffas. Kul!!

My taste - Drinks.

I LOVE DRINKS!! Have always loved it. I have had a numerous of drink parties over the years, hehe And also liked the years when I travled a lot to US that still have the tradition to have a drink before dinner. Classy! All sorts! Simple ones like Aperol Spritz, sweet ones like Pina Colada, strong ones as Long Island Ice Tea and exotic like Mojito. And everything in between. Me and my girls now have a tradition that we ALWAYS take a drink before dinner. Every time!

cbb8fb2c06b0ec0c2c76dfcd7df41c14.jpg

Min smak i kläder.

Klär mig tidlöst med en twist. Numera mest i beige, vitt och svart men tidigare helt galet. Men sä är jag ju uppvuxen på glada 80-talet. Då var det grönt, rött, rosa och orange, allt i en salig blandning. Trivs mest i avslappnat snyggt. Gärna högklackat, fast ja det var mer förr, nu är det mest sneakers. Gärna märkeskläder, som då måste vara av bra kvalitet. Sparar mina favoriter och kan återupptäcka dem 5, 10 eller 20 år senare. Saker måste matcha!! Både vad gäller kläder, skor och handväskor. Och plånboken med handväskan. Självklart eller hur?

My taste - clothes.

I dress classy with a twist. Since many years mostly in beige, white and black but before that, totally crazy. Only to blame the 80’s. Then it was green, pink, orange and red, all mixed. I like to dress in a relaxed kind of way. High heels, yes, but less today than before. Today it’s sneakers mostly. Designer clothes, of course, but not only. Do save my favorites so I can rediscover them 5, 10 or 20 years later. Things need to match!! Both the clothes itself, but also the shoes and the handbags. And of course the wallet with the handbag. Of course!!

b01642b5b95f2126f844aa4147184ce8.jpg

Min smak i inredning.

Färg- och materialval som hänger ihop. Få färger såsom beige, vitt, svart och grått. Bryter gärna av med någon färg allt efter säsong. Just nu orange. Känslan skall vara välkomnande och det skall finnas plats för många. Gillar småsaker som jag köpt på resor och som jag flyttar om, och plockar in och ut ur mina gömmor. Min stil kan nog klassas som Contemporary.

My taste - Interior Design.

Colour- and material need to match. Few colors here as well, basically the same as for my clothes. But can mix it up with a different color, at the moment orange. My home needs to feel welcoming and there need to be place for many people. I also like small things, decorations, many of them bought on my trips. Which I mix and match depending on the season. My style is mostly Contemporary.

0821.jpg

Min stil i konst.

Älskar de gamla 1700-tals målarna såsom Rembrandt men även ännu äldre med Madonna och Jesusbarnet. Fast på museum då förstås. Har inte haft intresse (eller pengar) av att köpa konst. Tycker också om modern konst, men då mer för att se hur tiden manifesteras i konsten.

My taste - Art.

Love old 18’s century masters like Rembrandt but even older like the Madonnas and the Jesus Child. But on museums of course. Have never had any interest (or money) to buy any real pieces. Also like modern art, a way to see how the current time and society is expressed through the artists.

Unknown.jpg

Min smak - Film.

Amadeus är en av mina absolut favoritfilmer. Deer Hunter samt 1900, båda med Robert De Niro. Även Gudfader-filmerna är helt fantastiska. Som ni märker bara gamla godingar. Numera tittar jag inte så mycket på film, svårt att hitta några bra. Kollar desto mer jag på serier, som du kanske vet. Kolla tips här.

My taste - Films.

Amadeus is one of my favorite movies, all time. Also Deer Hunter and 1900, both with Robert De Niro. The Godfather films as well. Nowadays I only watch movies occationally. Difficult to find good ones. On the other hand I like to watch series, as you might know. Check out tips here.

IMG_6956.PNG

Min stil i musik.

När det gäller min musiksmak så är det spretig. Mycket spretig. Barock, opera, rock, disco, soul, jazz (som soundtrack till serien Bosch), elektronisk, nya hits och allt däremellan. Gillar dock inte hårdrock och 50- och 60-tals musik. Inte alls. Kolla gärna in min profil på Spotify och se mina spellistor. Och tysk musik, som t.ex Bilderbuch, riktigt riktigt bra. Musiken jag gillar måste ha en takt och ett tempo som ger mig energi eller som är melodiöst, eller bara vackert. Och när jag hittar en ny låt som jag gillar så spelar jag den på repeat, om och om och om igen. Just nu är det Bad Bad News med Leon Bridges.

Så du som känner mig. Stämmer detta överens om hur du ser på mig och min smak? Vore kul att höra! Imorgon börjar mina inlägg från Kroatien. Vi hörs! Ciao Catharina

My taste - Music.

When it comes to music I love a lot of different styles and eras. I’m everywhere. Barock, Opera, Rock, Disco, Soul, Jazz (like this Soundtrack to the serie Bosch), electronic, new hits and everything in between. But I don’t like Hard Rock or music from the 50’s och 60’s. Not at all. Check out my profile on Spotify to see some of the music I like. And German music, underrated. Bilderbuch, is one good example. Really good. Music I like must have a beat and an energy, or just to be beautiful. And when I find a new song that I like I play it again and again and again and again. At the moment it’s Bad Bad News med Leon Bridges.

So you who knows me. Does this feels like me and my taste? Would be fun to know. Tomorrow you will have my postings from Croatia, for the next couple of days. See you then! Ciao Catharina

Pics nr 1, 4,5,6,7 and 8 are from Pinterest

Tillbaka till rutinen. | Back into the routine.

mabontomic.jpg

Hej, nu är vi hemma igen! Hann ge er några inlägg om Porec och Kroatien när vi var där men tiden rann iväg. Kommer att göra några inlägg till och visa er alla fina bilder, bl.a. från vår dagsresa till Venedig. Meeen först måste jag kolla igenom och redigera alla bilder. Det blev en hel del på denna resa. Kul då jag inte fotat på ett tag nu.

Men som sagt, nu är vi tillbaka till rutinen. Inte så tokigt ändå utan det känns riktigt bra, faktiskt. Så en av rutinerna vi har, maken och jag, är att träna regelbundet. Så idag var första gången tillbaka till vårt gym. Fem månader sedan sist. Kul att säga hej hej till alla “träningspartners”.

Hello, we are home again! Did a couple of postings from our trip to Croatia but time was flying. You will see more, of course. Including all nice photos from our day trip to Venezia. But first I need to check, choose and edit the photos. I took a lot of photos during this trip, which I liked a lot. Felt good!

But, at the moment, it’s back to the routine. Not bad, actually really good. So one of the routines we have, husband and I, is to train on a regular basis. So today was the first time back to our gym, for me. Five months since last time. Said hello to all “friends”.

mabontomic.jpg

Skrev ju om min rehabilitering här och pratade med min sjukgymnast igår och jag skall fortsätta att ta det försiktigt. Inga vridningar och fortsatt fokus på core. Fick nya övningar i appen, så de prövade jag idag. Fick också reda på att min operation heter Fusion.

Wrote about my rehabilitation here and talked to my physiotherapist yesterday. I will need to continue to move slowly. No twists and turns and continue to focus on core. Got new exercises in the app, which I tried today. Also got to know that the name of my operation is Fusion.

mabontomic.jpg

En annan rutin jag haft i ett par år nu är att göra min egen kefir. Min kefir, eller rättare sagt kefirsvampar, har legat frysta sedan i december och nu har jag plockat fram dem. Hoppas de överlevde. Ger dem massa mjölk och så får den stå framme i rumsvärme och mumsa i sig laktosen i sockret.

Another routine I have since a couple of years is to make my own kefir. I put the mushrooms in the freezer in December since I couldn’t take care of them, on a regular basis, which they need (due to my back injury). Now they are out of the freezer. Hope they survived. They have gotten a lot of milch and are now out in room temperature and I hope they will start munching the lactose soon.

mabontomic.jpg

Man skall ju skydda kefiren från flugor och annat småkryp så klippte till en nytt skydd av en gammal handduk. Vill du läsa lite mer om kefir? Kolla här!

Att baka tillhör också mina hemmarutiner, sedan många år. Så kommer att baka bröd och blev också sugen på att göra bananbröd, som ju har blivit populärt hemma. Kontaktade min ex-mans faster Lore i Santa Barbara. Jag bakade många bananbröd på 90-talet och hon hade alltid bra recept. Men sedan föll det i glömska, både att baka bananbröd och vart receptet tagit vägen. Fick två olika, det gamla och ett nytt, spännande. Delar självklart med mig. måste bara vänta på att bananerna blir bruna, hehe

You need to cover the mushrooms from flies and other bugs so cut out a new cover from an old towel. Do you want to read more on how to make kefir? Check it out here.

To bake is also one of my routines, since many years. So will make different kind of breads as well as make Banana Bread. It’s popular at home at the moment. Sent a mail to my ex-husbands aunt Lore, who lives in Santa Barbara. I baked a lot of them in the 90’s and always got very good recipes from her. But then I forgot both do make Banana Bread as well as where I put my old recipe. Got two different one, the original and one new. Will try them both and yes, I will share it with you guys. But need to wait until the bananas are brown, hehe

mabontomic.jpg

Både våra magnoliaträd och mina tulpaner började få knoppar precis när vi skulle åka iväg till Kroatien. Typiskt! Men som tur var så var vädret inte så varmt så fick se både magnolian och tulpanerna blomma när jag kom hem i förrgår, hehe. Hade nog haft varmare väder och utblommade tulpaner… Plockar nog in några av varje imorgon. Fint!

Nu har vi också projekt städa hus och stugor. Faktiskt också helt ok! Också det rutin, men lite mer att göra än vanligt. Plocka bort vintersaker, plocka fram sommarsaker samt städa, putsa och slänga, samt göra fint. Samt fixa i trädgården men fortfarande för kallt. Lite i taget… Lite i taget… Ha en bra onsdag! Ciao Catharina

Both our magnolia and my tulips was blooming when we came home. Thought I was going to miss it, but no, the weather has been a bit too cold so it took some time for them to bloom, hehe Maybe better to have warmer weather than blooming tulips. Think I will decorate the house with both of them tomorrow. Nice!

Now we are also cleaning both the house and the Chalets. Actually, ok! And also routine, a bit more to do than usual. Take away the winter stuff and take out the summer stuff. As well as clean, arrange and throw away. Garden also needs to be taken care of, but still a bit too cold. But one day at time… Have a nice Wednesday! Ciao Catharina

Postcards Porec, Croatia.

mabontomic.jpg

Hej, oj här är det kallt! Vi hade räknat med den vanliga majvärmen men tji fick vi! Här är det den kallaste maj sedan 1936!!! Ja, du läste rätt. 1936!! Galet. Men vi klär på oss och är glada ändå för hemma i Flachau snöar det. Japp, du läste rätt igen!! Det snöar och nu är vi i mitten på maj. Helt galet väder. Så vi njuter här och blir superglada när solen tittar fram.

Hello, oh dear here its cold!!! We had been expected a normal May weather, around 25 degrees. But not! Here it’s the coldest May since 1936!!! Yes, 1936!!! Crazy. But we dressed warm and are happy, since in Flachau it’s snowing. Yes, also crazy!! So happy here and even happier for the few moments we see the sun.

mabontomic.jpg

Maken och jag tog en promenad i söndags och jag fångade Porec med några få bilder. Nu har våra kompisar Keith och Lisa, från Sydafrika, kommit så planerar aktiviteter varje dag tillsammans. Det är första gången de är i Istrien. Vi var ju tillsammans på Korcula förra sommaren, kolla bilder här. Ja, sedan träffas vi ju varje år i Sydafrika, kolla lite bilder här.

Me and my husband took a walk in Porec last Sunday and took these photos. Our friends Keith and Lisa has now arrived, from South Africa, so we are arranging activities for them every day. First time for them here in Istria but we spent a week together in Korcula last summer, check it out here. And yes, we do see each other each year in South Africa. Check it out here.

mabontomic.jpg

Njuter av lite folktomma gator. Skall strax sätta mig och redigera och välja ut bilder för ett inlägg som nog blir klart imorgon. Då får ni se vår trip till Pula och Rovinj. Imorgon blir det Motovon och på torsdag en heldag i Vendig. Kul!! Fredag blir lite lugn och ro på dagen, finmiddag på kvällen, lördag till vår grappa-kompis och sedan en sedvanlig långlunch på söndag. På måndag åker vi hem till Flachau och för att vila upp lite. Hehe På återhörande. Ciao Catharina

Enjoying empty streets. Will soon select photos from todays excursion to Pula and Rovinj. Tomorrow we will go to Motovon, Thursday we are going to Venice, Friday a bit easy and then nice dinner in the evening, Saturday we are spending the afternoon with our grappa-friend and then a long Sunday lunch at one of our favorite restaurants. Monday we traveling back to Flachau, maybe for some rest, hehe. See you later! Ciao Catharina

Glädje och tålamod. | Happiness and patience.

IMG_7140.jpg

Hej, vilken glädje jag kände förra veckan när jag satte på mig mina riktiga träningskläder. Det var 5 månader senast. Inflammation samt operation i ländryggen har de under dessa månaderna har under perioder gjort mig helt sängliggande. Har emellanåt kunnat röra mig men ingen träning, ingen alls! Efter operationen började återuppbyggnaden av kroppen. Väger lika mycket men musklerna har försvunnit, så får typ börja på noll. Kolla här inlägget om mina första stapplande, ja det var faktiskt stapplande, steg här, efter operationen. Träffade en sjukgymnast på Spinecenter, där min behandling har skett, i mitten på april och fick då ett nytt program och det är det som jag har som pågående just nu. Det består i att cykla 5-30 minuter samt att göra 4 st coreövningar, samt benböj, 3x10. Började cykla 5 minuter samt att göra core- och benövningen 1x5 och har nu kommit upp i maxantal. Känns bra! Varannan dag. Promenerar också som komplement och behövde mössa när jag promenerade hemma i Flachau, så här i maj, men med träningskläder! Och det kändes så roligt, skönt och bra att få sätta på sig dem igen. Förlåt att jag tjatar, hehe

Hello, I was so happy last week when I put my fitness clothes on, again, after 5 months. The inflammation and the operation in my lower back have made it impossible to do any kind of exercise, or movement at all, for a long time. A couple of months, only lying in bed due to the pain. And when I was on my legs it was not for doing fitness. After the operation it was finally time to start building up the body. My weight is the same but the muscles are gone so need to start from beginning. Check out this posting for my first small steps back into an active life. Meet a physiotherapist at Spinecenter, my clinic, mid April and got a new program and it’s still the one that I’m working with. The program consists of the following exercises; walking/bicycling 5-30 minutes, 4 different core exercises plus lunges, 3x10. Every second day. I started with 5 minutes at the bike and 1x5 of the other exercises and have now reached maximum. Yeah! I’m also walking as a completement, every day. Last week in Flachau, Austria I needed a cap. It was so cold. And we are in May. Unbelievable!! But in my fitness clothes. Yeah, again! Sorry for going on about that…

mabontomic.jpg

Men jag får ont i ryggen ibland och då måste jag backa lite, vila och pröva på lite färre repetitioner. Det hände i förra veckan och behövde även ta några värktabletter. I förra veckan blev det första gången som jag satte foten på ett gym. Vilken glädje!! Och njuter av att få svettas. Just nu är det inte så mycket träningsvärk, och det är väl det som är meningen med rehabilitering, att inte få träningsvärk. Att heala och bygga det som är trasigt. Ett steg i taget och hoppas på två steg framåt och inget bakåt.

På rätt väg men fortfarande med en stor dos tålamod. Får fortfarande lite ont i benen efter promenader men det går över fort. Här i Kroaten kan jag gå längre, så kan ha med kylan att göra. Får analysera och fundera lite på hur kroppen reagerar inför mitt nästa besök hos sjukgymnasten.

But I do feel pain in my back, now and then, and then I need to take it easy and do less for a couple of days. This happened last week and I also needed some painkillers. Last week was also first time I went to the gym. So happy!! And I do enjoy the sweeting. At the moment it’s not much of a soreness in the muscle, but that is the whole point, i.e. no soreness. But building up what is broken. Slowly, steady and carefully.

So I’m on the right way but still I need to hold myself back. And I do still a bit of ache in my legs after walking longer distance, but it depends on how cold it is outside. But hope that it will go away eventually.

mabontomic.jpg

På cykeln! I förrgår gjorde jag 2x 15 minuter och igår 60 minuter. Och svettades faktiskt!!! Så underbart skönt!! De spelar riktigt bra musik här på hotell gymmet och det är ett riktigt bra gym, för att vara på ett hotell.

On the stationary bike at the gym. First time 2x15 minutes and yesterday 60 minutes. Sweeting, a bit!! So nice!! They are playing really good music and the gym so no need for the mobile. And the gym is really good, for being a gym in a hotel.

mabonomic.jpg

Här är antingen sådana som oss (= hotellgäster), lokala förmågor som är supertränade eller grupper av ungdomar som kommer med sina respektive lag. Så gymmet är antingen halvtomt eller proppfullt.

The guests here are either people like us (= hotel guests), locals that are super fit or groups of youngsters that are here training with their teams. So the gym is either half empty or full!

mabontomic.jpg

Hehe, jag på väg till gymmet igår. Skall i nästa vecka prata med “min” sjukgymnast igen för att gå igenom status med min kropp, och få nytt träningsprogram. Därför behöver jag tänka lite extra på hur den reagerar på olika övningar / vad jag gör. Är ju inte hemma så vi får ta det över telefonen.

Spinecenter tillhör GHP och har en app där hen lägger in vilka övningar jag skall göra med små filmer där man ser hur övningarna skall göras. Smidigt och pedagogiskt. Vi hörs! Ciao Catharina

Hehe, me on the way to the gym yesterday. Will next week meet my physiotherapist to check my status. But need to do it over the phone since I’m in Croatia at the moment. Also need to observe how my body react on the different exercise I’m doing, since he can’t do a check up.

Spinecenter is part of GHP, and they have an app where they put the exercises in and you know what to do and can also watch small movies on how to do them. Smart! See you! Ciao Catharina