Sommar. Underbart. | Summer. Wonderful.

mabontomic.jpg

Ett litet kort hej från mig. Tänk att det kan vara lika fantastiskt varje år när sommaren kommer. Värmen, grönskan, den ljumma vinden och alla dofterna. Hade inte riktigt insett att jag saknat sommaren och värmen så mycket. Maj, och hela våren för den delen, var det kallt och allt var lite upp och nervänt för oss. Men så kom värmen och jag bara kände hur axlarna sjönk och jag började att djupandas. Vi sitter ute och dricker vårt morgonkaffe, vi äter både lunch och middag ute. I skuggan. Med alla fåglarna runt omkring oss. Trädgården blommar för fullt och vi njuter. Riktigt riktigt underbart!! Ha det så fint! Ciao Catharina

Hello, a quick hello from me. Imagine that it can be just as amazing every year when summer comes. The warmth, the greenery, the warm wind and all the scents. Hadn't really realized that I missed the summer and the warmth so much. May, and the whole spring for that matter, it was cold and everything was a bit up and down for us. But then came the warmth and I just realized how much I have missed the summer. We sit outside and drink our morning coffee, we eat both lunch and dinner outdoor. In the shadow. With all the birds around us. The garden is full of flowers and we really enjoy it. How wonderful it is!! Have a nice time! Ciao Catharina

Banana Bread.

mabontomic.jpg

Hej, har ni tänkt på att 90-talet är tillbaka? Överallt! Jag vet, jag var med då, då allt hände så jag känner igen mig, överallt. Mode, musik, film och maträtter. Kanske skriver om det i ett eget inlägg och visar lite bilder, från då, då det hände och nu. Vore det kul?

Nåväl, sedan ett tag tillbaka bakar “alla” bananbröd eller Banana Bread. För mig är det en klassiker och har gjort otaliga Banana Bread genom åren. Då det begav sig. Tycker det är gott då det just är en blandning av sött bakverk och något mindre sött. Det är saftigt och håller sig mer än ett par dagar, vilket också är bra. Så tänkte här bjuda er på ett recept från 1990 typ. Fick detta av min ex-mans faster, Lore, som bor i Santa Barbara, typ 1993. Kom på att jag hade tappat det så undrade om hon hade kvar det. Vilket hon hade. Tur! Dessutom skickade hon ett till, med apelsin i, så det tänkte jag baka snart, och dela med mig av det också. Så se till att spara lite bananer så att de blir så där bruna utanpå, då är de perfekta för ett Banana Bread.

mabontomic.jpg

Hello, have you also noticed that the 90’s is back? I know, since I was there and I see it everywhere. Fashion, music, film and food. Maybe I write a separate posting and show you some of my 90’s together with what’s hot. Any interest of that?

Anyway, in Sweden it has been a thing (rather common) to make Banana Bread. For me it is a classic and have made it many many times. I like that it’s not that sweet, very juicy and last more than a couple days. So will here give you one recipe from 90’s. Got it from my ex-husbands aunt Lore, who lives in Santa Barbara, in 1993. Realized that I lost it and asked if she still had it. Which she had. Lucky me! She also sent me another one which I will try soon. And share it with you as well. So save some bananans and let them go brown. Then it just perfect to bake a Banana Bread!!!

mabontomic.jpg

Recept. | Recipe.

110 gr smör, mjukt | 8 tbs (1 stick) Butter, softened

125 g socker | 1 cup granulated sugar

2 stora ägg | 2 large eggs

3 mogna bananer [ 3 ripe bananas

1 msk mjöl | 1 tbs milk

1,25 dl valnötter, grovt hackade | 1 cup walnuts, coarsely chopped

2,5 dl mjöl | 2 cups all-purpose flour

1 tsk salt | 1 tsp salt

1 tsk bikarbonat | 1 tsp baking soda

1 tsk bakpulver | 1 tsp baking powder

mabontomic.jpg

Sätt ugnen på 170 grader. Smörj en brödform och bröa en avlång brödform. | Preheat oven to 325 F ( 170 C). Butter a 9x5x3-inch loaf pan.

Rör smör och socker tills det blir lätt och fluffigt. Tillsätt äggen, ett I taget under omrörning. | Cream butter and sugar until light and fluffy. Add eggs, one at a time, beating well after each addition.

I en liten skål, mosa bananerna med en gaffel. Blanda ner mjölk och valnötter. | In a small bowl, mash bananas with a fork. Mix in milk and walnuts.

I en annan skål, blanda mjöl, salt, bikarbonat och bakpulver väl. | In another bowl, mix together flour, salt, baking soda, and baking powder.

Blanda ner bananröran i smör- och sockersmeten. Tillsätt de torra ingredienserna men blanda ihop försiktigt, tillräcklig för att allt mjöl skall försvinna. | Add banana mixture to creamed mixture and stir until combined. Add dry ingredients, mixing just until flour disappears.

Häll smeten I formen och grädda i ugnen ca 1 timma. Pröva med en tandpetare i mitten av kakan. Kommer den ut torr så är kakan färdig. Var också försiktigt så att du inte gräddar den för länge. Låt den svalna i formen på ett galler i 15 minuter. Ta ur den ur formen och låt svalna. Njut! | Pour batter into pan and bake 1 hour, until a toothpick inserted in center comes out clean. Set aside to cool on rack in pan about 15 minutes. Remove from pan, invert, and cool completely on rack. Enjoy!

Det här tittar jag på just nu. | Watching this at the moment.

Hej, just nu kollar jag på flera serier samtidigt. Varför? Jo, några är helt nya och avsnitt släpps en gång i veckan och andra, som Chernobyl, är så hemska att se så jag behöver lite paus emellan varje avsnitt. Just nu finner jag det mest intressanta serierna på HBO.

Hello, at the moment I’m watching a couple of different series parallel. Why you might wonder? Well, some is new and they release one episode each week and some are so horrible, like Chernobyl, so I just need a break between the episodes. At the moment I find the most interesting series on HBO.

Chernobyl - HBO

Först ut är den kritikerrosade Chernobyl. Allt är så hemskt och förskräckligt med hela katastrofen kring kärnkraftverket Chernobyl, eller Tjernobyl som det heter. Jag kommer själv ihåg när det hände våren 1986. Denna serie är så bra och fantastiskt att se modet hos de människor som stred för att olyckan inte skulle mörkläggas och för de som hjälpte till och som både hade och inte hade en aning om vad de utsattes för. Grå och hemsk och så bra!!!

First Chernobyl. So horrible and interesting regards the catastrophe of the nuclear power plant Chernobyl. I still remember when it happened spring 1986. The serie is so good and it creeps up on you on how it must have been (but still so difficult to comprehend) to be there when it happened. How government are avoid talking about the catastrophe and how many really brave people have to fight the system so the government needed to take responsibility and start acting on this hugh catastrophe. Grey, horrific and so good!!

City on a Hill - HBO

Ytterligare en kriminalserie. Denna utspelar sig i ett stökigt Boston på 90-talet (jag sa ju att 90-talet är tillbaka) då både rasism och brottslighet var utbrett. Serien kretsar kring hur en svart åklagare med moral (Aldis Hodge) bildar en otippad allians med en korrupt och rasistisk FBI-veteran (Kevin Bacon i toppform) för att stoppa ett gäng rånare från Charlestown. Har precis börjat se den så svårt att säga om den är bra eller inte men med Kevin Bacon i en av huvudrollerna så tänkte att det är värt att se den.

Another crime serie. This one in Boston during the 90’s (I told you the 90’s is back) when the city had big issues with both rasism and crime. The serie revolves around how a black prosecutor with morals (Aldis Hodge) forms an unpopular alliance with a corrupt and racist FBI veteran (top-notch Kevin Bacon) to stop a gang of robbers from Charlestown. Have just started to watch it so difficult to say if it’s worth watching but with Kevin Bacon in one of the main roles I thought it is worth seeing it.

Big Little Lies - Säsong 2

Var sen på pucken på denna serien och såg säsong 1 nu i våras. Lite svårt att säga om jag gillar den eller inte. Kan inte bestämma mig riktigt. Snygga miljöer, snygga människor men under ytan sjuder det. Nytt tillskott med Meryl Streep som en inte så trevlig svärmor i säsong 2. Fortsätter att kolla på den och lite lagom nu när det kommer ett avsnitt i veckan. Men superbra musik!! Hör bara på denna Elvis Presley cover The Wonder of You med Villagers. Och som utspelar sig den ödesdigra kvällen.

A little bit late on this one and watched season 1 this spring. Difficult to say if I like the serie or not. Can’t make up my mind about it. Beautiful surrounding and beautiful people but things are not what it seems. New addition to season 2 is Meryl Streep, as a not so nice mother-in-law. Will watch season 2 and ok with a episode a week. However, the soundtrack to this serie is GREAT!!! Just listen to this Elvis Presley cover The Wonder of You with Villagers. Which they play the evening when it all happened.

Years and Years - HBO

Även denna serie är ny för mig och är inne på andra avsnittet. Serien utspelar sig i framtiden men består inte av zombies, månlandskap och förstörelse utan utspelas kring familjen Lyon som bor i Storbritannien fem år i fram i tiden. Trump har precis blivit omvald som Amerikas president. Världen har inte gått under, den har bara långsamt fortsatt i sin utvecklingsbana mot klimatkris (insekter är nästan utrotade), bankkollaps och kärnvapenmuller. Skrämmande verklig. Vi ses! Ciao Catharina

This series is also new to me and I’m on the second episode. The series takes place in the future but does not consist of zombies, lunar landscapes and destruction, but is played around the Lyon family living in the UK five years from now. Trump has just been re-elected as President of America. The world has not gone under, it has only slowly continued in its development path towards climate crisis (insects are almost extinct), bank collapse and nuclear weapons. Scary, and real. See you! Ciao Catharina

Midsommar.

mabontomic.jpg

Hej, detta är ju ingen vanlig vecka för det är midsommarvecka!! Ni kanske kommer ihåg att jag skrev ett inlägg om afton och dag när det gäller att fira, midsommarafton är ett bra exempel. Tänkte fira det i år med våra vänner Mona och Alex, precis som vi gjort ett par gånger tidigare. Vill ju hitta en anledning att plocka fram min lilla midsommarstång. Tycker att den är så fin. Just i år blir det på midsommarafton. Lite koll på vad midsommar egentligen är och varför det firas? Kolla här!

Hello, this week is a special week in Sweden. This weekend we celebrate Midsommar. Or rather, we celebrate it on Friday which then is Midsummer Eve. Maybe you remember that I wrote about eve and day, when to celebrate it and Midsummer Eve is no exception, i.e. that is the day we celebrate the festive in Sweden. This year we celebrate it again with our friends; Mona and Alex. A good reason to have a nice dinner and to bring my midsummer decoration out. Want to know more about Midsummer in Sweden and why we celebrate it? Check it out here! And Midsummer is as big as Christmas but you celebrate with friends and preferably in your summer cottage.

mabontomic.JPG

Jag har lite ansjovis kvar från i julas så tänkte använda den till en gubbröra och sedan fixa ihop en typisk svensk sen lunch med snaps, färskpotatis, sill, jordgubbar bl.a. Köpte lite sill på IKEA så har lite olika sorter samt knäckebröd. Blev lite Kalles Kaviar också, vilket jag tycker är jättegott. Prövar på lite nya recept och blir de bra så lovar jag att dela med mig till er.

I have some anchovy left from Christmas so will use that together with snaps, fresh potatoes, herring, salmon and strawberries among other things. Bought some fresh herring at IKEA so that is already organized. Will try some new recipes and will share them, if they are good.

mabontomic.jpg

Snapsen kommer från vår kompis Goran och hans egen grappaproduktion. Vi skippar dansen kring midsommarstången men annars blir det nog ganska likt en helt vanlig midsommar. Fast vi är nog inte heller uppe tills soluppgången som är brukligt, åtminstone när man är ung. Vilket är riktigt mysigt!

Of course our snaps will come from our friend Goran and his own grappa production in Croatia. We will skip dancing around the maypole but otherwise I think it will be rather midsummer like. Oh yes, we are probably not staying up until the sun goes up, which is a thing when you are young. And very nice!!

mabontomic.jpg

Och som avslutning blir det en riktigt god midsommartårta. Detta är den enda tårta som jag bakar och som är riktigt riktigt god. Kolla in receptet här.

Vi har riktigt skön sommarvärme här just nu så det blir fint väder. Men vi hoppas att det inte kommer en åskskur, som det är ganska brukligt här nere på sommaren. Men om så, då får vi ta fram de klassiska midsommarfiltarna då det oftast är svalt på midsommarafton, även fast resten av sommaren är fantastisk. Åtminstone hemma i Sverige.

Ha en fin tisdagskväll! Ciao Catharina

And to finish if of a true homemade strawberry cake. This is the only cake I bake and it is sooo good!! Check out the recipe here!

We do have nice summer weather here now, finally! Enjoying the sun and the warm weather. So it looks good for the Friday celebration.

Have a nice evening and see you soon! Ciao Catharina

Sommarlistan 2019. | Summer List 2019.

mabontomic.jpg

Hej, gjorde denna lista förra sommaren och tänkte att det kunde vara kul att hålla liv i den så här kommer en för denna sommaren också.

Vad ska du göra på din semester? | What are you going to do at your vacation? 

Precis som förra året så lever jag och maken ett liv på landet i en liten österrikisk alpby med kossor, ängar och berg runt omkring oss, utan 9-5 jobb så semester i verklig mening behöver vi inte. Redan förra sommaren bestämde vi oss för att vi skulle vara hemma denna sommaren och ta hand om våra stugor och gäster som kommer. I år har vi fullbokat, riktigt kul! Vanligtvis har vi stor frihet emellan att stugorna får nya gäster så hoppas på cykling, vandringar och att äntligen få beta av det sista på min Bucketlist Salzburgerland så att jag kan göra en ny.

Hello, I made my first Summer List last year and thought it would be interesting to do one each summer. Here is my 2019’s list.

As you might know we are living a different kind of life than most of our friends. In a small small village in Austria with cows, meadows and mountains surrounding us. We rent out our Chalets, which are fully booked this summer, so we will take care of them and the guests. In the time between old guest leaving and new guests arriving we normally have a lot of time so hope to spend time on our mountainbikes, hiking and do that last things on my Bucketlist Salzburgerland so I can do a new one.

mabontomic.jpg

Ska du åka någonstans? | Are you going somewhere?

Ja, vi har kommer att göra några resor bl.a. Porec, Kroatien där vi kommer att fira mina fina tjejers examen). Tänk en är jur.kand och en har en Master i Accounting. 4 respektive 5 år på universitet. Direkt därefter blir den en resa till Uddevalla för min systers begravning samt då kanske hälsa på en kompis i Fiskebäckskil. Kanske skönt med lite västkusthäng efter en jobbig begravning. Vi behöver också skaffa nytt visum för maken på sydafrikanska ambassaden i Wien då vi planerar en längre resan dit i oktober/november, så några dagar i Wien. Och förmodligen till Stockholm för att diskutera ett interimsuppdrag i mitten på augusti.

Yes, we have planned a couple of trips. Porec, Croatia to celebrate my daughters university degrees with their friends. Can’t believe that one has a degree in law and one a Master in accounting. 4 respective 5 years at University. Then direct to my sisters funeral (in Sweden it is common to have a month between death and funeral) and maybe then I will visit a friend at Fiskebäckskil for a couple of days. Might feel good after the funeral. Then we need to get a visum for my husband at the South Africa Embassy in Vienna since we are planning a trip there, this year as well, so a couple of days in Vienna. And a trip to Stockholm middle of August to discuss a interim assignment.

mabontomic.jpg

Hur länge ska du vara ledig? | How are you planning to be free? 

I år svårt att säga men det blir nog några dagar i mitten på varje vecka och sedan städning varje helg samt fixa med det som blir efter varje byte såsom tvätt och strykning.

Difficult to say but probably a couple of days in the middle of each week. In the weekends cleaning and then organize the washing and ironing for upcoming guests.

Vad vill du verkligen hinna med? | What do you really want to do?

I år, faktiskt inget. Njuta av familj, barn, vänner och natur. Läsa, träna (rehabilitera) och upptäcka vårt Salzburgerland.

This year, probably nothing special. Enjoy time with family, friends and the nature. Read, do my rehabilitation and discover more here in Salzburgerland.

Vad tror du egentligen att du kommer göra? | What do you think you will actually be doing? 

Precis det. Och håller tummarna för att makens hjärta blir bra. Hans hjärtsvikt gör oss just nu inte så rörliga, och stressar inte på heller. Behöver inte upptäcka så mycket utan kan vara hemma rehabilitera och göra massa här. Fixa iordning huset inklusive städa upp på vår vind, samt organisera min foton.

Exactly that. And hope that my husbands heart will be ok. At the moment we can not do much, but on the other hand it’s ok. Then I can continue to organize and clean the house. Maybe spend a couple of days in our attic to clean and organize my photos.

Vad ser du mest fram emot? | What are you looking forward to most? 

Att både maken och jag skall få tillbaka vår hälsa så vi kan sluta att oroa oss…

That both me and my husband will get our healths back and stop worrying…

mabontomic.jpg

Vad kan gå fel? | What can go wrong? 

Att vi fortsätter att vara skröpliga och inte få riktigt ordning på min rygg och hans hjärta.

That we will continue with our health issues…

Vem kommer du vara mest med? | Who are you going to spend the time with? 

Mest med maken, lite med mina tjejer och kompisar här i Flachau. Så mindre umgänge än vanligt men känns bra.

Husband, my girls and friends here in Flachau. Less than normal but that feels good.

Vad kommer du lägga mest pengar på? | What will you spend your money on?

Mest kommer att gå till våra resor annars inga större utsvävningar. Vilket faktiskt känns riktigt bra!

Mostly on our trips otherwise not much. Which actually feels really good.

mabontomic.jpg

Vad kommer du köpa inför sommaren? | What will you buy to your summer? 

Inget. Har det jag behöver.

Nothing. I have everything.

Kommer du använda det? | Will you use it? 

Tänker satsa på att använda mer av alla kläder jag har. Blanda och mixa.

Will try to use more of my clothes. Mix and match.

Kommer du bli brun? | Will you be sun tanned? 

Ja, lite lagom. Tycker inte om att ligga i solen längre utan föredrar att ligga i skuggan. Så brukar bli lite lagom brun när jag rör på mig. Och ser fram emot mina cykelshortsränder. 

A bit! I don't like to lay in the sun anymore and prefer to be in the shadow. So a healthy tan when I'm moving around. And will most probably get the classic bike shorts tan. 

Vad vill du säga till ditt semester-jag? | What do you want to say to your vacation-you? 

Njut!

Enjoy! 

mabontomic.jpg

Vad kommer du äta? | What will you eat? 

Fisk, skaldjur, säkert kött av lite olika slag samt grönsaker och frukt. 

Fish, shellfish, some meat, vegetables and fruit. 

Vad kommer du dricka? | What will you drink?

Massa massa vatten, morgonkaffe och min kefir. Förmodligen lite lite alkohol men inte mycket.

Lots and lots of water, my morning coffee and my kefir. Probably very little alkohol.

Vad kommer att göra den här sommaren extra bra? | What will make this summer awesome?

Tja, just denna sommaren eller snarare detta året har varit kantat med sjukdom så hoppas få ordning på det både för mig och maken. Samt att sörja min syster. Så just för denna sommaren är känslan en annan än att den skall vara extra bra. Lagom bra är tillräckligt bra.

Actually, this summer or rather this year has been strange and with health issues from the start so hope that we will get my back and husbands heart in order. Will grief my sister. So this summer will probably have a different feeling, not extra good, just good is good enough.

mabontomic.jpg

Vad kommer du ha på dig? | What will you wear?

Shorts och skjortor, och träningskläder. 

Shorts and shirts. And fitness clothes. 

Hur kommer du att göra dig illa? | Will you hurt yourself?

Det hoppas jag inte skall hända. Men kanske att jag skall köra omkull på cykeln.?!! (Vilket jag ju gjorde förra sommaren, så hoppas inte igen.)

Hope not! But maybe on the bike??!! (Which happened last year, so hope not again.)

mabontomic.jpg

Vad oroar du dig för? | What will you worry about? 

Jag vet, tjatigt, vår hälsa…

I know, and you know it by now, our health…

Vad kommer bli extra speciellt i år? | What will be extra special this year? 

Mer frid i sinnet, kanske? Och att jag kommer att få till att hänga min tvätt ute på tork med mina klädnypor. 

More peace in mind, hopefully? And that I will dry my washings outdoor and use my pegs. 

mabontomic.jpg

Hur kommer du minnas din sommar sen i september? | How will you remember this summer later on in September? 

En lugn sommar i ett solvarmt Österrike med en stark-(are) kropp! 

A calm summer in a warm and sunny Austria with a stronger body!

Så detta är min sommarlista för 2019! Vad tyckte ni om den? Ciao Catharina

So this is my Summer List for 2019! What did you think? Did you like it? Ciao Catharina