Ingen stress denna julen. | No stress this X-mas.

IMG_9048.jpeg

Hejsan, hur har du det? Stressigt, lugnt eller superstressigt? I år har vi det superlugnt. Vi har inga på besök under jul och nyår, varken familj eller vänner. Vi juldekorerar minimalt och bestämde häromdagen att vi inte ens skall ha en julgran. Första gången för mig. Men vi har använt julgransljusen till att dekorera utomhus så det ser juligt och fint ut även utan julgran. Lite julmat blir det men inte mycket. Huset är julstädat och just idag gör vi INGET. Vi har haft kompisar på besök över helgen, men nu är vi åter ensamma. Vädret är lite fram och tillbaka så vi har inte åkt skidor på ett par dagar dock var vi och tränade igår. Skönt! Lite träningsvärk idag. Skall jobba över helgerna, har ett projekt som måste bli färdigt. Skall också sätta upp mål för min lilla blogg samt egna mål för 2020. Nytt decennium så lite mål och trandionellt nyårslöfte bara måste sättas upp, eller hur?

Heelloo, how are you? Some stress, a lot of stress or are you just fine? This year we are having a very quiet holiday. No visits at all during Christmas or New Years, neither from family or friends. We have put up some Christmas decoration but decided the other day for no Christmas tree. First time ever. But we are using the Christmas lights in the garden so it looks very nice, anyway. Some Christmas food, but not much. The house is clean so today we are doing NOTHING. We have had friends staying with us over the weekend, nice. The weather is going back and forward, cold, snow, warm, rain, sun, clouds and everything in between. So no skiing but we went to the fitness yesterday. Will work over the holiday, a project needs to be ready before end of the year. Will also set up goals for my blog, and for me. 2020. A new decade so definately goals and New Years Resolutions!!

IMG_9097.jpeg

Min enda önskan för jul är en vit jul!! Här är vädret lite fram och tillbaka. Lite för varmt, häromdagen hade vi 16 grader men nu sjunker temperaturen och det kommer mer snö. Hurra!! Tradition är ju att ses på Lisa Alm med kompisar på julafton. Så bord är bokat. Förra året blev ju inget pga min rygg, men nu är jag tillbaka.

My only wish for Christmas is a white one!! Otherwise our only tradition for the Christmas is having lunch and some spumante at Lisa Alm with friends. A tradition since five years. Nothing last year, for obvious reasons.

IMG_9088.jpeg

Har blivit mer och mer intresserad av tankar som väcks av det som jag läser. Som häromdagen läste jag om just julstress för visst är det mer stress än mys både inför jul och sedan när julen kommer så är man ( = jag) oftast helt slut. Ja, så var det tidigare i alla fall men inte denna julen. För när vi samlas familj och vänner då vill jag ha mer jul och mer tradition. Som när mina döttrar är här. Fast visst kommer jag att sakna dem. Även fast jag har sett dem massa detta året så längtar jag i massor. Vilket är mysigt!! Men, just ja, tillbaka till citaten, hehe

Första citatet är från Food Pharmacy “Oavsett om du är en julälskare eller mest längtar tillbaka vill vardagen, vill jag bara påminna dig om att du kan bestämma över hur du vill känna, varje dag.” Tänk, det låter så enkelt och det är så sant men ibland, oftast, sååååå svårt. Både i jultid och i det vanliga livet.

Det andra citatet är från Träningsglädje “Jag tycker om julen men jag tycker inte om att sitta fast i traditioner. Jag gör julen till min oavsett omständigheter.” Flera av mina vänner älskar traditioner och vill att allt skall vara som det alltid har varit. Ibland kan jag bli avundsjuk på det då jag, eller faktiskt min familj, inte har haft stora fasta traditioner på det viset. Men för det mesta tycker jag om att inte ha det då jag, och mina nära och kära, fyller de olika högtidierna på vårt vis, oavsett omständighet.

I’m more and more interested in thoughts that makes me reflect. Both with what I agree on, with what I don’t agree on, on thoughts that wants me to make a change or just makes me feel grateful for what I have. These days are full of stress for many of us. This year not for me/us but of course I will miss not having my daughters here. And when they are here I want it all to be extra Everything. Even though I have seen them a lot this year, I will still miss them, a lot. Anyway, back to the thoughts, hehe

The first quote is from Food Pharmacy “Whether you are a Christmas lover or just longing for your everyday life, I just want to remind you that you can decide how you want to feel, every day.” And it is as simple as that or rather it is as difficult as that. Both at this time of the year, as well as in everyday life.

The second quote is from Träningsglädje “I enjoy Christmas but I don't like being stuck in traditions. I make it my Christmas whatever the circumstances." Many of my friends loves keeping traditions alive and sometimes I do miss that. But none in my family have been really big on traditions, not the big ones anyway. But I like it this way and me and my loved ones are filling them with what we want them to be filled with.

IMG_9226.png

Nu kommer ju lite sammanfattningar på olika appar som man använder och här ser ni att jag har läst 25 böcker i år, och hinner nog med några fler. Så mer än två böcker i månaden. En ny bokrecension kommer innan året är slut och då kanske jag till och med listar ALLA årets böcker.

Now it is time for all summaries and here is one from Goodreads. I have read 25 books this year, and still counting. So more than two books a month. Not bad! You will have a new book review before the year ends, and I might list all books then. Which I have read this year.

IMG_9230.jpeg

Just kokböcker har jag mer eller mindre slutat att köpa då jag mest letar, och hittar, det jag söker på internet. Men denna kunde jag inte motstå förra helgen i Edinburgh när jag och mina töser gick runt i Morningside. Nu så, nu skall jag bli expertet på att baka surdegsbröd.

Ha nu en riktigt skön eftermiddag och igår var det ju vintersolståndet så nu blir det ljusare igen. Hurra och ciao!! Catharina

But cookbooks I buy less and less of since I find most things what I need on internet. But this one I couldn’t resist last weekend in Edinburg when I was walking with my girls in Morningside. So yes, I will be an expert at baking Sourdough bread.

Have a nice late afternoon and yes, yesterday it was winter solstice so now the days start to be longer again. Hurray and Ciao!! Catharina

Good News and Bad News.

IMG_9157.jpeg

Hej, nu var det ett tag sedan min Good News and Bad News lista. Men nu sätter vi igång igen eller hur?

Hello, time again for my Good news and Bad news list. So here we go…

Good News - Hemkommen från ett fantastiskt firande av min fd svärfar i hans hemstad Edinburg. Han fyllde 80 år i fredags och det var fest i dagarna tre. Mer bilder och information utlovas. | Just arrived home after a fantastic celebration of my ex father-in-law in his hometown Edinburg. He had his 80’s birhtday last Friday and the party went on for three days.

Bad News - Lite för kort tid men ändå var jag var borta i fem dagar. Samt att maken inte var med men vore mysigt att åka till Skottland med honom en annan gång. | Feelt like too short even though I was away for five days. And that my dear husband couldn’t come. But maybe we do a roadtrip there in not so distant future.

IMG_9158.jpeg

Good News - Alltså vilket hotell vi bodde på i helgen; Prestonfield House i Edinburg. Kolla bara in sängen. Gratis champagne, naturligtivs. Och rummet bjöd värdfolket på. Helt otroligt. | What a hotel we stayed in during the weekend; Presonfield House in Edinburgh. Just check in the bed. And free champagne. And the room was free, well free and free, the in-laws paid for all the rooms. Unbeliviable.

Bad News - Hann inte drick champagnen. | Didn’t have time to drink the champagne.

IMG_9095.jpeg

Good News - Åker skidor igen. Hurra!!! Skönt att ha min egen skidlärare som ger mig tips och tricks. Så kul!! Tar det lite lugnt och kör kanske två eller tre gånger i veckan. Det blir bra! | I’m skiing again. Hurray!!! Also really good to have my own ski teacher with me that gives me some well needed tips and tricks. So happy for this. Will probably ski twice or Three times a week, at least. Perfect!

Bad News - För tillfället är det lite för varmt så den snö som har kommit börjar tyvärr smälta. Men hoppas fortfarande på en vit jul. | At the moment a little bit too warm here so the snow is melting. Still hoping for a white Christmas.

Vi ses! Ciao Catharina

See you later. Ciao Catharina

Party weekend. Edinburgh.

IMG_9113.jpeg

Heeej, fullt upp så tyvärr får ni vänta lite på mina inlägg. Men tror inte att jag är ensam. Men hoppas det är ok? Nu på väg hem från Edinburgh där det har varit party i dagarna tre. Och inte vilket party som helst utan ett 80-års party!! Ja, inte ett 40 + 40 eller 60 + 20, ånej ett riktigt 80 års party!! När jag var ung var detta var tråkiga tillställningar där man åt smörgåstårta och fotograferades med alla blommor. Hittade ett från när min farmor, Emelia, fyllde 80 år. Jag sitter till vänster på bilden, mamma gömmer sig i bakersta raden och min kära syster står längst till höger. En riktig pangbrud!!

Heeeelloo!! Sorry for the few postings but really busy. But I guess I’m not the only one. Hope it’s ok! Now I’m on my way home from Edinburgh from a three days party!! A 80th party, i.e. 80 years. Not the same kind of celebration as when I was young. Then it was rather boring with dry cakes and photos of the birthday person with all the flowers. Here is one with my grandmother, Emilia, on her 80th birtday. Me on the left side, on the floor, my mother hiding in the back and my dearest sister on the right side. Looking really great!

IMG_9114.jpeg

Här är de eleganta inbjudningarna. Och vilken helg! Helt otroligt. Full fart så helt slut så här en måndag. Och julen närmar sig så inte mindre stress denna veckan. Har massa roliga i lägg på kö så hoppas att jag hinner med er också. Vi ses! Ciao från en trött

Here are the invities! And what a weekend!! So much fun so much laughters! And so tired, but happy, on a Monday evening. And Chrismas week coming up so yes not less stess, right? Have a lot of fun to share with you and hope I will have time to do some postings! See you!! Ciao from a very tired Catharina

PT timman som förstörde mitt år. | The PT hour that ruined my year.

IMG_9067.jpeg

Hej, ja tänk nu har ett år gått sedan jag hade min PT-timma som totalt bröt mig itu, precis idag, för ett år sedan. Jag hade ju redan Central Spinal Stenos men fick diagnosen precis i mitten på december förra året, när jag redan var sängliggande. Och med de övningar som jag fick göra så fick jag akut inflammation i nerverna i ryggraden. Trots att jag sa att jag hade problem med ryggen före jag började. Tänk att man skall vara så envis! Övningarna kändes inte bra och ibland var det nästan så jag svimmade men jag tänkte att jag var bara i dålig form så jag bet ihop och körde till slutet. Men nähh, det visade sig vara en dålig idé och att det var helt fel övningar för en som mig. Så från 11 december till slutet på januari var jag mer eller mindre sängliggande. Kika här om ni vill på vad som hände precis för ett år sedan. Sedan blev det ju operation i ländryggen i mitten på mars och med idog rehabilitering och nio månader senare, tadaa…

Hello, well a year has passed since I had my PT hour that brooke me in two, this day today exactly. I did already have Central Spinal Stenos but didn’t get the diagnos until I was already stuck in bed. The exercises I did resulted in inflammation in my nervs in my spine. Despite that I told my PT about my bad back. Sometimes it is good to be stubborn, sometimes not. Guess what this time? Not good. The exercises didn’t feel good but I continued anyway because I didn’t want to give up. Not good. Not at all. So from the 11th of December until end of January I couldn’t move and had to lie in bed without being able to walk, stand, sit or just lie in bed. Check it out here to see how it was. Then I got an operation in mid March and with diligent rehabilitation and nine months later, tadaa….

IMG_9090.jpeg

…står jag nu åter på mina skidor. Tredje skiddagen denna säsongen och jag börjar få tillbaka självförtroendet och känslan för att åka skidor och ser fram emot att ha en låååång, härlig, fantastisk, underbar skidsäsong framför mig. Och som också börja sätta sig fint i kroppen. Men oj, vilket år som ligger bakom mig. Men inte bara dåliga saker utan jag har lärt mig en del om mig själv, faktiskt främst bra saker, vilket jag skall fortsätta att omfamna. Är så tacksam för att jag har kommit så här långt och att jag kan ta mig tillbaka. Den känslan och tacksamheten kommer att stanna hos mig. Vi ses! Ciao Catharina

… I’m back on my skies. Third day this season and I’m starting to get my self confidence back and the feeling for skiing again. I’m starting to look forward to a loooong, fabolous, fantastic and awesome ski season. I’m also starting to get the feeling back in my body. But oh dear, what a year I have had. But not only bad things. Actually I have learned things about myself, good things mostly, so will keep on embrace them. So grateful that I have come this far and that I can belive in myself that I can do it. This feeling and gratefulness will stay with me. See you! Ciao Catharina

Season 2019-2020.

143f086b-e8cc-4cd2-97a8-5e7851f6f2ea.jpeg

Hej, för en vecka sedan var det premiär för mig för säsongens skidåkning på Dachstein, Österrike. Jag var mer än lovligt ringrostig efter att bara åkt två åk förra säsongen (och de var inget bra, inte så konstigt kanske) och ryggoperation i mars. Hade köpt nya pjäxor till förra säsongen så de kändes som nya, och verkar vara helt perfekta. Så glad för det. Sedan var det tur att jag hade min egen privata skidlärare med mig = maken. Han är bra på det. Och efter tre timmar så började det kännas bra. Så fick en första bra känsla för kommande säsong. Och visst ser det härligt ut? Vi skall försöka få till en förmiddag denna veckan också. Fast vi har lite för lite snö än och lite för varmt… Men än har vi tid på oss. Vi ses! Ciao Catharina

Hello, last week I was skiing for the first time this season at Dachstein, Austria. I was a bit nervous since I only did two days last year (and they were bad, no wonder) and my back operation in March. Then rehabilitation, which I was very strict with. Bought new ski boots last season and they felt like new, and are perfect. Happy for that. Lucky me to have a private ski teachter with me, the whole time, aka my husband. And I needed it. Really!! Three hours later and I started to feel comfortable, again. So finished with a good feeling. Happy for that! Looks lovely right? We are planning to go skiing a day this week as well. However, we need more snow and more cold weather but we will have time. See you later! Ciao Catharina

IMG_9058.jpeg
IMG_9059.jpeg
IMG_9056.jpeg

Roliga moln!

Funny clouds!

IMG_9053.jpeg
IMG_9052.jpeg
IMG_9060.jpeg
IMG_9061.jpeg
IMG_9065.jpeg