Boktips. | What to Read.

mabontomic.jpg

Hej, juni och juli har varit riktiga läsmånader för mig med blandat bandat. Tänkte att jag skulle strukturera om mina läsrecensioner och börja med att visa vilka betyg jag ger böckerna på Goodreads, så ser ni direkt vad jag tycker om böckerna, och rangordna dem (när jag har flera lästa böcker) från högst till lägsta betyg. Bra va?

Hello, have been reading a lot during June and July and here they are. Both crime, good and bad, and sad and tragic lives of famous women, some true some fiction. However, most of the books are in Swedish, and not translated yet, so not much for you guys in English. Sorry. But if you are interested to know more, please let me know. Have also decided to show the ratings for the books, based on my ratings in Goodreads. Then you will know what I thought about the book, and from top to bottom.

Allt jag fått lära mig - Educated - Tara Westover +++++

Oj, denna bok var så bra och så skrämmande. Hur kan föräldrar och syskon, som uppenbarligen är mentalt sjuka, få totalt grepp över sin familj och barn på detta vis utan att myndigheter griper in. Det händer om och om igen. Skrämmande!! Detta är en berättelse av Tara Westover om hur det är att växa upp in en mormonfamilj, totalt avskärmad från samhället, och som trots allt som pågår i familjen lyckas med att skaffa sig en utbildning. Med en pappa som är manodepressiv och en bror som terroriserar hela familjen med sitt våld. Bitvis tung läsning för man själv riktigt känner hur ont det gör för Tara att behöva välja mellan sig själv och sin destruktiva familj, för familjen tillåter henne inte att göra annat. Hon måste välja, för att kunna överleva.

Oh, this book was so good and tragic. How can parents and siblings, who are obviously mentally ill, get a total grip on the entire family and the children in this way without government intervention. It happens again and again. Scary!! This is a story by Tara Westover about how it is to grow up in a Mormon family, totally sheltered from society, and who, after all that goes on in the family, still manage to get an education. With a father who is manic and a brother who terrorizes the whole family with his violence. A bit heavy reading for one really feels how difficult it is for Tara to have to choose between herself and her destructive family, because the family does not allow her to do anything else. She must choose in order to survive.

Ett jävla solsken - Fatima Bremmer +++++ (Swedish only)

Detta är en biografi om Ester Blenda Nordström. Fick den som jag tidigare skrivit om av min kompis Maria när hon hämtade mig på sjukhuset efter min operation i mars. Började på den men den blev sedan liggande. Kände att nu var det dags att ta tag i boken igen. Och vilken fantastisk bok! Både att läsa om Ester Blenda och även fantastiskt skriven av Fatima Bremmer. Ester Blenda var en svensk journalist och författare som bröt nya banor för kvinnor både i sitt arbete som journalist och hur man skulle leva som kvinna i början på 1900-talet. Hon var homosexuell och hade sin kärlek Carin, vid sin sida under större delen av livet, men de var tvungna att dölja detta då det var kriminellt att vara homosexuell på den tiden. Det var fantastiskt att läsa om Ester Blenda och hennes liv. Att få ta del av hennes banbrytande resor. Att få ta del av alla brev som hon skrev till familj och vänner. Att få ta del av hur det var att leva som kvinna då. Men även sorgen, depressioner och problem med pengar och alkohol.

Brudkronan - Kristin Lavransdatter - Sigrid Undset ++++

Denna lyssnar jag på via SR och Radioföljetongen. De har spelat in den första romanen i en svit av tre av Kristin Lavransdotter, även kallad århundradets kärleksroman. Den skrev av Sigrid Undset i början på 1920-talet (samtidigt som Ester Blenda levde och verkade i Stockholm). Sigrid Undset fick nobelpriset i litteratur 1928. Romansviten handlar om Kristin Lavrandsdotter och utspelas i Norge på 1300-talet. Språket är lite ålderdomligt men vackert. Låter lite lagom spännande eller hur? Men in och lyssna, alldeles gratis. Den är sååå bra!! Så fascinerande. Kristin är 17 år när hon blir kär i riddaren Erlend, drygt 30 år. Hon blir hals över huvud förälskad, han med vad man förstår, trots att hon är trolovad med en annan man. Erlend kan inte vänta på giftermålet utan tar med henne till ett horhus och förgriper sig på henne. De får varandra tillslut, men hon är gravid när bröllopet går av stapeln. Han är en riktigt douche bag, från början till slut. Romansviten handlar inte bara om kärleken mellan Kristin och Erlend utan också om kärleken till barnen, vilket var mycket ovanligt att man ens beskrev på denna tiden. Så fint skriven och man riktigt känner hur det var att leva i Gudbrandsdalen på 1300-talet. En nyöversättning gjordes 1996 av romansviten och jag kommer att köpa alla tre böckerna. De inbundna; Brudkronan, Husfrun och Korset. Och läsa om Brudkronan, för att sedan ta mig an de andra två.

I listen to this via Swedish Radio; P1. This is the first novel in a suite of three about Kristin Lavransdatter, also known as the love novel of the century. Written by Sigrid Undset in the early 1920s. Sigrid Undset received the Nobel Prize in Literature in 1928. The novel suite is about Kristin Lavrandsdatter in Norway in the 14th century. The language is a bit old-fashioned but beautiful. Sounds a bit exciting, right? But believe me it's sooo good!! So fascinating. Kristin is 17 years old when she falls in love with the knight Erlend, 30 years old. She falls in love, he as well, even though she is being betrothed to another man. Erlend can't wait for the marriage, takes her to a whorehouse and abuses her. They end up with each other, but she is pregnant when the wedding takes place. He is a real douche bag, from start to finish. The romance suite is not only about the love between Kristin and Erland but also about the love of the children, which was very unusual to even describe at this time. So nicely written and you really know what it was like to live in Gudbrandsdalen in the 14th century. I will buy all three books in hard cover; The Bride Crown, The housewife and The cross. And read the Bride Crown again, and then take on the other two.

Välsignelser - Caroline Albertine Minor ++++ (Swedish only)

Denna bok lånade jag av min dotter. Läste ju Högspänning av Henrik Bromander som de hade med i sin bokklubb Book Club Babes och denna bok är i andra ändan av livet. Välsignelser består av noveller, som delvis hänger ihop. Caroline Albertine Minor hör till de mest hyllade danska författarna i en ny generation. Hon debuterade med romanen Pura Vida 2013. Denna boken var så fin att läsa. Hur hon bara på några rader beskriver små händelser eller känslor, som man känner igen sig själv i till 100%. Och man tänker men just ja, så var det ju… orden, rytmen och bilderna de framkallar… fint, så fint.

En ung förälskad mamma mister sin man när han drabbas av minnesförlust. En dotter begår självmord, en annan ignoreras av sin döende far. Sorg, skam och vänskap vävs ihop i sju skimrande noveller som skildrar tillvarons svåraste stunder där avskedet blir mötet med något nytt.

mabontomic.jpg

Motiv X - Stefan Ahnhem ++++ (Swedish only)

Kanske ett litet för högt betyg för denna deckare. Har läst Stefan Ahnhems tidigare deckare också; Offer utan ansikte, Den nionde graven samt Arton grader minus. Detta är fjärde boken om Fabian Risk. Ahnhem skriver bra och gör att man bara vill fortsätta att läsa. Men trist när slutet blir så att man inte får någon upplösning utan måste vänta på nästa bok. Lite urvattnat men ändå spännande.

Fabian Risk är tjänstledig då han vakar över sin dotter Matilda, som ligger i koma. Ett mord på en flyktingförläggning leder till flera, och snart måste Fabian återgå i tjänst, då Helsingborgspolisen går på knäna. Samtidigt har Fabian fått information om att hans döda kollega Hugo Elvin kanske inte begick självmord, och påbörjar en egen privat utredning, som kan komma att förändra den sammansvetsade utredningsgruppen för all framtid.

En högra rättvisa - Hjort Rosenfeldt +++ (Swedish only)

Även denna är en del av en serie om psykolog Sebastian Bergman och hans kollegor på Riksmord. Har även här läst de tidigare böckerna; Det fördolda, Lärljungen, Fjällgraven, Den stumma flickan och De underkända. Detta är sjätte boken i serien. Av allt att döma så blir det en till…. De andra fem böckerna var jättebra men även denna var som Motiv X ovan, urvattnat men spännande. Man vill ju veta vad som händer med Billy.

En serie våldtäkter sätter skräck i Uppsala. Gärningsmannen smyger sig på sina offer bakifrån, söver dem med en spruta och placerar en säck över huvudet, innan övergreppen fullbodas. Riksmordkommissionen med Torkel, Ursula, Billy och Vanja är splittrat. Men när en av våldtäktsoffrena hittas död så samlas de igen och de tvingas lägga personliga problem och strider åt sidan. Offren verkar inte vara slumpvis utvalda men vad är kopplingen?

Hans Rosenfeldt, som är en av två författarna, har bland annat skapat Bron och Marcella.

mabontomic.jpg

Förlåten - Agnes Lidbeck ++ (Swedish only)

Agnes Lidbeck debuterade med sin roman Finna sig 2017. Förlåten kom året därpå och i år släppte hon sin senaste bok Gå förlorad. Lyssnade på författarsamtal med Agnes Lidbeck i Lundströms bokradio och sedan lånade jag Förlåten, även denna från min äldsta dotter Mimmi. Jag tycker att det är för mycket av passiv aggresivitet och jag blev lite provocerad av henne, och hennes böcker. ”Agnes Lidbeck har ett fenomenalt öga för vardagens nyanser, fångar exakt det tröstlösa i familjelivets stillastående sörja. Hon har en väl avlyssnad känsla för hur människor fungerar, hur de reagerar.” skriver Jenny Aschenbrenner i Svenska Dagbladet.

Förlåten handlar om två systrar som skall ta hand om dödsboet efter deras pappa och de måste för första gången på länge tillbringa en sommar tillsammans för att gå igenom allt. De två systrarna Ellen och Maria är mycket olika varandra och på barndomens skärgårdsö, där alla platser och föremål är laddade med minnen, ställs allt på sin spets.

Mittvattnet - Arne Dahl ++ (Swedish only)

Ännu en deckare med i en svit; Utmarker, Inland och den sista Mittvattnet med Sam Berger och Molly Blom. Har läst mycket av Arne Dahl och älskade hans serie med Opcop-gruppen; Visleken, Hela havet storma, Blindbocken samt Sista paret ut. Denna serie skulle jag nog ge 4-5 stjärnor. Har också läst hans första deckarserie A-gruppen men lite oklart vilka. Även dessa var bra, mycket bra. Mittvattnet var för mycket av allt. Har i och för sig inte läst de två första, vilket jag nog gör i en hängmatta någonstans, men tror inte att de påverkar mitt betyg av Mittvattnet.

Sam Berger är misstänkt för ett mord han inte har begått, och partnern Molly Blom ligger i koma. Han flyr till skärgården och väntar på direktiv från Säpos högste chef. Ett terrordåd hotar Stockholm och en jagad mördare – som nu har kidnappat en flicka – kan gå fri. Är Berger lösningen eller en del av problemet?

Det var lästa böcker för juni och juli. Deckare blandat med tragiska livsöden, både verkliga och uppdiktade. Både lättläst och jobbigt. Precis som det skall vara, eller hur? Fortsätter nu med några Agneta Pleijel. Vi hörs! Ciao Catharina



Att röka på kontor. | Smoking in the office.

Hej, vi hade möte med vår leverantör av sängkläder för någon vecka sedan och döm om min förvåning när vi kom in på kontoret där vi skulle ha möte och det var helt rökfyllt. Ja, inte av en brand utan av cigaretter. Kändes såååå gammalt och förlegat. Tänk att det var standard förr, ja så sent som in på 90-talet. Titta bara på Mad Men (som jag för övrigt inte orkade kolla klart på för det typ hände inget), som i och för utspelar sig på 60-talet. Kommer fortfarande ihåg när jag som ny VD 1996 på det som var då var Psykologiförlaget, numera Assessio, att jag förbjöd medarbetarna att röka på kontoret. Men ett rum fick vara kvar, dit alla gick. Och oj vilken storm det blev. Men tillslut lugnade det ner sig och alla var nöjda. Och insåg att det faktiskt blev fräschare på kontoret och i lunchrummet, när man inte rökte där. Och när man var ung och ute på barer och disco och man kom hem och alla kläderna fullkomligt stank av rök. Som tur var ett minne blott. Till och med min maken som rökt sedan han var typ 12 år har slutat helt. Tänk, rökfri ett helt år nu, utan ett enda återfall!! Inte helt enkelt men han fixade det. Ett tag argumenterade han till och med mot mig och sa att det inte alls var farligt att röka. Forskning som visade det var “faked news” hehe... Fortfarande kan man röka på uteställen här i Österrike. Märkligt. Inte på restauranger men på barer och after ski ställen. Nu får man ju inte röka på uteserveringar längre hemma i Sverige, vilket jag faktiskt tycker är skönt. Kommer ihåg när jag fortfarande jobbade i Stockholm och ofta promenerad hem från jobbet och då gick förbi många uteserveringar och det kändes så ofräscht att andas in alla rök, trots att det var utomhus. Så tur att det går åt rätt håll för oss icke-rökare. Ha det så bra! Ciao Catharina

PS använder lite gif-filer men ser att de inte syns när man läser min blogg på Bloglovin. Men tryck då på “visa originalinlägg” så ser ni dem.

Husband in Dubrovnik 1981

Husband in Dubrovnik 1981

Hello, we had a meeting with our bedlinen supplier a week ago and to my surprise we entered the office for the meeting full of smoke. Not by a fire but cigarettes. Felt sooooo outdated, and dangerous. Imagine this was standard as late as in the 90s. Just look at Mad Men (which, by the way, I did not finished because nothing happened), ok it took place 60's. Still remember when I, as the new CEO 1996, at what was then the Psychology Publishing House, now Assessio, banned employees from smoking in the office. But one room had to remain for the smokers. And oh what a storm it was. But in the end it calmed down and everyone was happy. And they realized that it actually got fresher in the office and in the lunch room when you didn't smoke there. And when I was young and out at bars and disco and I came home and all clothes completely stank of smoke. Fortunately, things change. Even my husband who has smoked since he was type 12 has stopped completely. Imagine, smoke-free for a whole year now, without a single relapse!! Not easy but he fixed it. For a while he even argued against me and said that smoking was not dangerous at all. Research that showed it, was "faked news" hehe unbelievable... Here in Austria you can still smoke at night outings. Really strange. Not at restaurants but at bars and after ski places. Now you can no longer smoke at outdoor cafés at home in Sweden, which I actually think is nice. Remember when I was still working in Stockholm and often walked home from work and then passed many outdoor restaurants and it felt so unhealthy to breathe in all the smoke, even though it was outdoors. So lucky it goes in the right direction for us non-smokers. See you later! Ciao Catharina

PS I’m using some gif-files but I can see that they are not visible when reading my blog on Bloglovin. But then press “show original posts” and you will see them.

Godine. 3 years old. Hurray.

Hej, tänk att nu har du kunnat läsa min blogg i tre år. Hurra! Hurra! Hurra!!

Och vad kul det har varit att få dela med mig av vad jag gör, tycker, känner och inspireras av. Och TACK till dig som läser min blogg!! Det är ju du som gör att jag blir inspirerad av att fortsätta fotografera, skriva och lusten att dela med mig. Oavsett om du hittar hit tillfälligt eller följer mig regelbundet. Jag hoppas du fortsätter!!

Hello, well it’s worth to celebrate, right? And we need to say Hurray, Hurray and Hurray!!!

And thank you for finding time to read what I’m posting. Such as what I’m doing, feeling, thinking and where I’m finding inspiration. So THANKS to you that you are reading my postings!!! You are the one that makes me finding the inspiration to take photos, to write and to share things with you. No matter if you find me briefly or if you are reading my blog on a continuing basis. I hope you will continue!!

Vad läser ni mest? | What do you read most?

  1. Beach 2018.

  2. Världens godaste laxrätt. | Best salmon recipe ever.

  3. Piff och Puff. | Chip ‘n’ Dale.

  4. Dvärgen butter. | Grumpy the dwarf.

  5. Att resa till Kroatien. | Travel to Croatia.

  6. Mina 9 bästa restauranger i Stockholm. | My 9 favorite restaurants in Stockholm.

Hur många är ni som kikar in här? | How many are you who reads my blog?

Ni är ca 600+ personer som kikar in och läser ca 1.000 inlägg. Per månad. Och fler blir ni…

You are over 600 people that are reading my blog and you read approximately 1.000 postings. Per month. And you are a growing crowd… small but growing…

Var kommer ni ifrån? | Where are you from?

  1. Sweden (of course)

  2. Slovak Republic

  3. United States

  4. Finland

  5. Austria

  6. Turkey

En fråga tillbaka till Er? | A question for you?

Vad saknar ni på bloggen? Är det något som ni vill se mer av? Eller är det något som ni vill se mindre av? Vore kul att höra vad ni tycker? Skriv gärna i kommentarsfältet nedan.

Is there anything that you are missing? Anything you want to see more? And of course, anything you have had enough of? Would love to hear what you think!! Please share!!!

mabontomic.jpg

Avslutar med en bild på min favoritträd vid min favoritsjö; Jägersee i vår grannby Kleinarl. Vi skall strax gå och träna och sedan gå ut och äta med kompisar. Ser fram emot båda två, den ena lite mer eller den andra. Gissa vilken!! Ha en fin fredagskväll! På återhörande! Ciao Catharina

Finishing off with a photo of my favorite lake; Jägersee around the corner from us in Kleinarl. We are soon of for fitness and then we are going out for dinner tonight. Looking forward to both, one a little bit more than the other. Guess which? Have a super duper Friday!! See you later! Ciao Catharina


Weekly Good News and Bad News w31.

mabontomic.jpg

Hej, daxs igen för denna veckas Good News and Bad News. Såg att jag visst glömt ändra rubrik på förra veckans inlägg. Nåja, hade nog lite solsting (eller sviter av bråket med maken på parkeringsplatsen vid Kehlsteinhaus) eller något, hehe

Hello, time for this weeks Good news and Bad news. Saw that I forgot to change the heading, probably had too much sun (or fight with husband) or something,

Good News - Har fått fina sommarbruna ben och badar massor. | Have got nice suntan legs and are spending a lot of time swimming.

Bad News - Sista juli är här. Fast både augusti och september kan vara sagolikt vackra, dock är ju årets mesta sommarmånad snart slut. | Last of July is already here. Even though both August and September can be really beautiful, the most summery month of the year is soon gone.

mabontomic.jpg

Good News - Maken har fått operationstid för sitt hjärta! 25 november kl 15.00 i Linz. | Husband got time for his heart surgery!! 25th of November, 3 pm in Linz.

Bad News - Men under tiden fortsätter hans ‘attacker’, typ en gång i veckan. Vilket är jobbigt för oss båda men nåväl hinner fixa hemma. Såsom att stryka, nu är strykhögen struken för denna gången. Putsning av alla våra fönster startar imorgon. | But in the meantime his ‘attacks’ are continuing, approximately once a week. Which is a bit difficult for us both. But I have a lot of time to fix things at home such as ironing and cleaning windows.

mabontomic.jpg

Good News - Vi bestämde oss för att inte åka till Kroatien och hälsa på vänner. Vi skall åka till Bojans mamma nästa vecka, så för mycket borta och för många mil… | We decided not to go to Croatia to visit friends. We will visit Bojan’s mother next week, so too much away and too many kilometers…

Bad News - …men nu är jag uttråkad här hemma. Har för mycket tid. hehe trodde jag ALDRIG i hela mitt liv att jag någonsin skulle säga, eller ha… | …but now I’m bored…I have too much time at my disposal. Something that I NEVER thought I was going to say, or experience, ever…

mabontomic.jpg

Kan inte sluta läsa Ett jävla solsken av Fatima Bremmer. Hur bra kan en roman vara? Både vad Ester Blenda gjorde som Sveriges första undersökande reporter och hur bra har inte Fatima Bremmer har skrivit boken. Bokrecension kommer men vill läsa ut denna först. Vi ses! Ciao Catharina

Can’t stop reading the Swedish book about Ester Blenda Nordström, a sort of real life Pippi Longstocking in the beginning of 20’ century. Fascinating woman and so well written. See you later. Ciao Catharina

Königssee and Kehlsteinhaus - Berchtesgaden, Germany

mabontomic.jpg

Hej, kolla vad vackert det är vid Königssee i Bayern, Tyskland. Königssee ligger ju i berömda Berchtesgaden. Berömd och berömd, ja inte för något bra utan med sorg och bedrövelse för det var i dessa berg, närmare bestämt vid Kehlsteinhaus, som Adolf Hitler hade sitt berömda sommarställe. Högt upp i bergen precis på gränsen mellan Tyskland och Österrike. Men Berchtesgaden är så mycket mer än ett tråkigt minne utan en fantastiskt vacker nationalpark.

Hello, check this out!! Beautiful Königssee in Bavaria, Germany. Königssee is situated in the famous Berchtesgaden, or rather the in-famous for Adolf Hitler’s summer residence Kehlsteinhaus. But Berchtesgaden has so much more to offer than just this sad sad memory of the past. It’s a beautiful National Park.

mabontomic.jpg

Jag hade lite svårt att få ett grepp över området när jag kollade runt så jag tänkte att jag även ger lite resetips här. Berchtesgaden ligger på gränsen mellan Tyskland och Österrike. Man kan komma till Berchtesgaden både via norr, från Tyskland, eller från söder, från Österrike. Vi tog vägen via Hallein. Från oss knappt 7 mil. Upp i bergen via små vackra byar och serpentinvägar. Man kan också ta sig till Berchtesgaden via en kabinbana i Grödig, Österrike men lite oklart vart man kommer då. Men det kommer vi att testa i höst, så den informationen får ni vänta på.

I had difficulties to get a grip on how to plan this trip so we just went without any plans, so you will find some travel tips if you are interested to go here. Berchtesgaden is just on the border of Austria, and you can drive here from both north and south. We took the road from Hallein, Austria. It’s approx 70 km from ours. Up in the mountains through beautiful small villages. You can also take the cable car from Grödig, Austria but a bit unclear on where you will end up. But we will test it in the autumn, and then I will share with you if this is a good way to reach Berchtesgaden.

mabontomic.jpg

Berchtesgaden är både en stad och Tysklands enda alpina nationalpark med fantastiskt vacker natur och de två främsta turistattraktionerna; Kehlsteinhaus aka Örnnästet och Königssee. Nationalparken är 210 kvadratkilometer stor och här finns 260 km av vandringsleder, vissa mycket branta.

Berchtesgaden is both a town and Germanys only Alpine National Park with beautiful nature and with the two most famous destinations; Kehlsteinhaus aka Eagle’s Nest and Königssee. The National Pars is 210 km2 and here you find approx 260 km of walking paths and steep mountain trails.

mabontomic.com

Vi valde först att åka till Königssee. Lätt att ta sig dit tack vare bra skyltning. Här fanns en stor parkering där man kunde parkera för en rimlig kostnad; 4 euro för 4 timmars parkering. Sedan en liten promenad genom lilla byn; Königssee Seelände ner till sjön där båtarna går och där man även kan köpa biljetter till båtturen. Vi hade som sagt inte så mycket koll så vi köpte två tur och retur till första stoppet, ca 35 minuter, St. Bartholomä. Sedan kunde man även åka vidare till Salet, andra (och sista) stoppet längst bort, ytterligare 20 minuter med båt. Man kan göra båda stoppen, på samma biljett, om man köper biljett till Salet. Biljetterna till St. Bartholomä kostade 15,50 euro/person. Kön vid denna tiden på dagen, strax efter halv tio, var rimlig och vi behövde inte alls stå i kö eller vänta på båten särskilt länge. Man kan även köpa biljetter online, men då bara för nästa dag. Efter att du har köpt biljetterna ställer du dig bara i en av köerna och släpps ombord i tur och ordning.

We choose to first go to Königssee. It was easy to find it with very good signs. A large parking with reasonable price for the parking tickets; 4 euro for 4 hours. Then a small walk through the small village; Königssee Seelände, down to the lake and the boats. Where you also can buy the tickets. We didn’t know much so decided to go for the first stop, 35 minutes away, St. Bartholomä. You could continue to Salet, the second (and last) stop another 20 minutes away. You can do both stops, on the same tickets, if you buy ticket for the end stop. The tickets to St. Bartholomä costs 15,50 euro / person. The queue both for buying the tickets and for the boats was ok this early in the day (9.20 am). You can also buy tickets online, but only for next day. After you bought the tickets you just wait in one of the queues.

mabontomic.jpg

Vackra träbåtar tog oss med längs med sjön i en ljum sommarvind. Helt fantastiskt. Båtarna miljövänliga och har drivits med elmotorer sedan 1909 och allt som hörs är fåglar och skvalpet från vattnet. Königssee är ca 7 km lång och 190 meter djup, och är en av Tysklands renaste sjöar. Helt fantastiskt vacker färg på vattnet! Djupdjup blå. Sjön är också unik på så sätt att den får vatten från fyra olika berg. Och kallt är det också, ca 16 grader.

Beautiful wooden boats took us along the lake in a mild summer wind. Fantastic! Absolutely fantastic!! The boats are eco-friendly with silent electric motors since 1909. And all you can hear is the birds. Königssee is roughly 7 km in length and 190 meter at its deepest point and it’s one of Germany’s cleanest lakes. So beautiful color!! Deep deep blue. The lake is fed mainly by four mountain streams.

mabontomic.jpg

Man kan även promenera från Königssee Seelände, själva lilla orten, längs med sjön fram till Kessel. Eller också uppåt i berget. Här kan man sedan kalla på båten och åka hem eller vidare.

You can walk along the lake from Königssee Seelände. The stop is then at Kessel. There you can either walk about the mountain, or take the boat back.

mabontomic.jpg
mabontomic.jpg

Vackra träbåtar tar dig runt sjön.

Beautiful wooden boats takes you along the lake.

mabontomic.jpg

Vår första, och enda, anhalt denna gången; St. Bartholomä. Vi vandrade runt St. Bartholomä halvö, som inte var särskilt stort men fint. Det lilla kapellet är världsberömt för sin ikoniska pilgrimsstatus och som byggdes 1134. Vi kommer absolut att komma tillbaka och då åka till Salet för att där vandra till Wimbachtal. En lätt tur 1 1/2 timma, enkel väg. Då kommer man till Obersee och Tyskland högsta vattenfall; Röthbach-Fall, som har över 400 m fallmeter.

Our first, and only stop, this time was St. Bartholomä. We walked along this iconic pilgrim chapel dating back to 1134 on this peninsula, making this lake world-famous. We will of course come back and then also go to Salet, to wander to Wimbachtal. Rather easy hike 1 1/2 hours, one way. Then you will reach Obersee and you will reach Germans highest waterfall, ca 400 meter, Röthback-Fall.

mabontomic.jpg
mabontomic.JPG
mabontomic.jpg
mabontomic.jpg

Vi satte oss på en parkbänk och åt varsin Leberkassemmel och drack filmjölk. Mums! Rekommenderar att ta med dricka och mat. Vid Königssee Seelände var allt väldigt turistiskt och dyrt.

We took a short break and eat a Leberkassemmel and drank some buttermilk. Nice! Recommend you to bring your own food and drink. At Königssee Seelände things were expensive.

mabontomic.jpg

Sedan tog vi en liten promenad. Allt är så vackert här!! Och varmt!!

Then we took a walk. It was really beautiful here! And warm!!

mabontomic.jpg
mabontomic.JPG
mabontomic.jpg

Allt är väl skyltat och här gäller det att vara noga med att välja vandring efter förmåga och att ha rätt utrustning. Samt att tänka på om det har varit regnigt innan, då stenar och stubbar blir hala. Tiden är angiven för de som är vana att vandra.

Always very good signs everywhere here so know where you go. But choose your route based on your experience with walking and bring along proper equipment. And please also watch out if it has been raining, then everything is much more slippery. And the time that they are giving on the signs, are based on you having good condition so underestimate the times.

mabontomic.jpg
mabontomic.jpg

Efter en fantastisk förmiddag på sjön var det dags att åka tillbaka. Vi skulle ju till nästa resmål; Kehlsteinhaus. Vägen dit slingrade sig genom fler små idylliska byar och till sist ännu en stor parkeringsplats. Här måste man parkera för att sedan ta bussar upp till själva Kehlsteinhaus, tar ca 20 minuter, eller promenera, vilket tar ca 2 timmar. Bussturen kostar ca 16 euro per person. Vi lyckades hitta en parkering, perfekt. Här behövdes det jämna pengar 3 euro för att parkeringsautomaten skulle ge en biljett. Men här började maken protestera, för mycket folk, för varmt (ca 35 grader), för mycket väntan mm mm. Vi kunde åka med en buss som gick en timma senare. Inga problem för mig, men inte för maken. Efter lite bråk och stor irritation satt vi åter i bilen och han lovade mig att vi åker hit när det INTE är högsäsong. Vilket jag tillslut nöjde mig med :(

After a fantastic morning at the lake it was time for next stop; Kehlsteinhaus. Small roads and small villages ending up in a large parking lot. Here you will park and take buses up to Kehlsteinhaus, takes about 20 minutes, or you can walk which takes about 2 hours. The bus costs about 16 euro / person. We manage to find a parking place, perfect. Here you need 3 euros for the automat. But here husband started to moan; too much people, too hot (35 degrees), too much waiting etc etc. We could go up with a bus 1 hour later but husband didn’t want to wait… so after some fighting and some screaming we were back in the car. Neither of us very happy! He promised me that we will back in the autumn, when it’s less people. Which was ok for me :(

mabontomic.jpg

Vandrare på väg till Schrainback Wasserfall, ett av de vackraste vattenfallen i Tyskland med fallmeter på 80 m. Så ännu en anledning att spendera en hel dag här.

Hikers on its way to Schrainback Wasserfall, one of the most beautiful in Germany approx 80 m high. So another reason to spend some more time here.

mabontomic.jpg

Så vackra båthus. Såg dem första gången i Hallstatt, kolla här!

So beautiful boat houses. Saw them the first time in Hallstatt, check it our here!!!

mabontomic.jpg

En av de mer klassiska bilderna från Königssee.

One of the most classic photos from Königssee.

mabontomic.jpg

Men kära nån, höll ju på att glömma ekot. Vi hade en kul guide på båten som pratade mycket dialekt och mycket dålig engelska, men han var lustig på båda språken, om du förstod dialekten, hehe. De stannade typ på mitten av sjön, stängde av motorn, och så spelade de trumpet för att visa vilket fantastiskt eko som uppstod där. Så häftigt. Lyckades få med det på Insta Story, men glömde sedan spara klippet…

Oh dear, almost forgotten about the echo. We had a funny guide on our boat that talked with a lot of dialect and with very poor English, but he was funny on both languages, if you understood his dialect, hehe They stoped in the middle of the lake, turned of the engine, and played trumpet to show us the beautiful echo. So cool!!! Succeeded to get it on Insta Story, but forgot to save the clip…

mabontomic.jpg

Så en tur enbart till Königssee och vandra runt vid de två stoppen blir till en hel dag. Viktigt att tänka på är att hinna med sista båten tillbaka, och då hinna före alla andra som också skall med. Så tänk på att planera din återfärd.

So a wonderful trip along the lake. And to make both stops and hiking, will take a full day. Important to plan for the last boat back, together with everyone else.

mabontomic.jpg

Så tricket här är att både Königssee och Kehlsteinhaus ligger perfekt för en dagstur. Men det är mer eller mindre omöjligt trots att det är nära mellan de två, men ändå tar det ca 20 minuter, och man behöver hitta parkeringsplatser samt att man behöver andra färdmedel såsom båt och buss och då köpa biljetter och vänta ytterligare. Om man vill göra båda sevärdheterna på en och samma gång och verkligen hinna med båda så får man tyvärr välja att en blir mysig och trevlig, då man kan planera att starta dagen tidigt, men den andra blir då alltid lidande, för den blir oundvikligen alltid mitt på dagen eller på eftermiddagen. Då allt är överfullt, speciellt i högsäsong med mycket folk, parkering, båt respektive bussar och med varmt väder. Just nu skulle jag satsa på Königssee, men väntar in slutligt omdöme efter att vi har besökt Kehlsteinhaus. Så får återkomma.

So the trick is to make a good day trip to both Königssee and Kehlsteinhaus, since it’s a perfect day trip. But it’s more or less impossible since you have the distance between them, even if is rather short, and that you need to find parking places as well as take a boat respective a bus at the locations, including standing in lines buying tickets and then stand in lines to get on the boat/bus. If you want to make them both in the same day, you will find that you can do one of them cosy and nice, because you can choose to come early, but the other one will be suffering, since you will come in the middle of the day. When everything is over crowds. At the moment I would go for Königssee, but I will make the last judgment after I have been at Kehlsteinhaus. So I will come back to you about this.

mabontomic.jpg

Så hit kommer vi att komma tillbaka. Dels för att åka upp till Kehlsteinhaus, dels för att ta hela rundan med vandring runt Königssee samt dessutom tyckte jag att det lät fantastiskt att komma hit på vintern. Tänk allt klätt i snö. En vacker solig stila vinterdag. Ja, så får det bli.

Hoppas detta kan inspirera dig till ett stopp i Bayern! Vi ses! Ciao Catharina

So I will be back!!! Or rather, we will be back, more then once obviously. One time to go to Kehlsteinhaus, one to make the whole trip around Königssee and got hocked on taking the trip on the lake in the middle of the winter. Think about seeing it all in white!! A sunny day without wind, on the lake. Yes, so shall it be.

Hope I have inspired you to a stop in Bavaria. See you!! Ciao Catharina