Periodisk fasta. Hur gick det? | Intermittent fasting 16:8. How did it go?

mabontomic.jpg

Hej, jomen visst lovade jag att återkomma med hur det blev med min periodiska fasta, enligt 16:8 som jag skrev i våras. Kolla inlägget här! Det blir tyvärr ingen före-bild, bara en bild från idag, efter ett svettigt pass. Och min kropp blev inte riktigt som den bilden på inlägget, hehe och inte rasade jag några kilon heller. Jag hade ju inte det som mål, men kanske hade i åtanke några kilon mindre. Men som mitt halvår har sett ut så är jag nöjd ändå. För jag trivs med att ha en livsstil i enligt 16:8 fastan. Den passar mig bra. Men jag har gjort framsteg (viktiga) och det viktigaste som hänt är:

1) Jag har sluta att småäta /äta sent på kvällen. Lärde mig att jag alltid får en blodsockerdipp efter middagen och ser nu till att ha något nyttigt tillgängligt som stillar min “hunger” samt att jag äter detta absolut senast åtta på kvällen. Samt att inte äta sent på kvällen, heller. Vi har ju lugna hemmakvällar så det funkar bra för oss.

2) Jag har slutat att äta på natten. Japp, det har jag gjort sedan jag var gravid (hmm några år sedan). Inte varje natt och inte mycket men oftast choklad, nötter eller något annat gott. Jag gjorde det framförallt hemma, på resor inga problem. Vaknade upp mitt i natten, klarvaken, och nästa som en robot gick jag till köket och hittade vad jag sökte. Men inte längre. Vaknar upp, men har slutat med “robot-söker-choklad”, hehe

Så den periodiska fastan har hjälpt mig att sluta med två dåliga ovanor. Jag kör vidare på den. För mig funkar det bäst att ha måltidsuppehåll antingen från 19-11 eller 20-12. Funderar nu på att sätta upp lite mål. Vi ses! Ciao Catharina

Hello, I did promise to come back on the result from the intermittent fasta that I started in the spring. Check out the posting here! Did take a before picture, but I share todays photo after some hard workout instead. Well, my body is not looking like the photo and I didn’t loose any kilos. It wasn’t my main purpose, but a couple would have been appreciated. But realized that my spring/summer has been a bit unsettling so still happy with the result from 16:8 fasting. It has suited me very well. And I have done progress, rather important ones, and they are:

1) I have stoped eating late in the evening. I have noticed that I have a dip in my blood sugar after dinner and now I have something healthy at hand when the dip comes, and don’t eat after 8 pm. Which works well with our current lifestyle.

2) I have stoped, all together, to eat during the night. Yes, unfortunately that has been the case. Started when I was pregnant (which obviously wasn’t that recent). Not every night and not much, but chocolate, nuts or something else. Most of the times only home, not when traveling. Woke up in the middle of the night, awake, and almost like a robot I walked to the kitchen and found some goodies. But not anymore!! The “robot-seeking-for-chocolate” is gone.

So the intermittent fasting have helped me a lot and to get rid of some bad habits. I will continue on a regular basis. It worked well for me and my times are either 19-11 or 20-12. Now considering to set up some new goals. See you! Ciao Catharina


Energin är tillbaka. Hurra. | My energy is back. Hurray.

Hej, har kommit på att det är kul med små gif’s men du som läser min blogg via Bloglovin kan tyvärr inte se dem men du går in och klickar på “Visa Originalinlägg” precis efter rubriken så kan ni se dem… Och det är så här jag känner mig nu!! Så skönt!! Man vet ju sällan förrän efteråt att man varit i ett hål. Och man vet sällan hur djupt hålet är heller, förrän efteråt. Men nu har jag krupit upp ur hålet, igen… Så glad för det och så glad för den energi som jag känner!

Hello, I like gif’s! But if you read my blog through Bloglovin then you need to press “Show original posting” in order to see them… And this how I feel right now!! So happy for that!! You seldom know until afterwards that you have been in a hole, and you seldom or never know how deep it is, until afterwards. But now I’m back, again… Really happy for that!!

Började på en inlägg om saker som har irriterat mig ett tag, men hade visst glömt bort det mesta då jag tyvärr inte skrivit ner dem. Men vet att de var “viktiga”. Så det inlägget får komma en annan gång då jag har samlat på mig lite saker, hehe

Started a posting about things that irritates me, however have forgotten most things since I didn’t write them down but they were “important”… hehe So need to “collect” new things. Then I will share.

Så mina ledsamma dagar är över för denna gång. Bara det är värt att fira eller hur? Ha en mysig helg! Vi hörs! Ciao Catharina

So my sad days are over for this time. Time for a celebration? Have a super duper weekend!! See you later! Ciao Catharina

Cykla i alperna. | With the bike in the Alps.

mabontomic.jpg

Hej, så är jag hemma igen. Och min glädje och energi är tillbaka. Såååå skönt!! Hade en helmysig vecka framförallt med mina döttrar, men även lite kompishäng förra veckan i Stockholm. Fick också ett kortare interimsuppdrag så sitter nu och jobbar halvtid ett tag framöver. Skönt. Hade också ett kort besök i början av veckan av fd svärmor, svärfar, bästa svägerskan och svågern. De var på väg ner till Venedig, så blev lagom med ett stopp hos oss.

Och snart så har jag övervunnit min rädsla för att cykla omkull. Kom ju på vid ett tillfälle att det är just detta att inte ha kontroll över att stoppa / väja säkert som gör att jag får panik, i riktigt branta backar. Faktiskt både upp och ner. Och det är ju från min vurpa förra året, tja skall jag vara ärlig så hade jag tre. En framåt och två bakåt, i branta backar med löst grus. Den värsta var med en lånad e-fatbike full fart ute på en kohage rakt ner i ett dike, och jag flög över styret. Fick cykeln över mig. Och tur att där inte var några stenar, ojoj Blåslagen men ok. Uppe på nästan 2.000 meters höjd. Jag gick ner efteråt. Hela vägen… Men året innan gick det bra och vi hade en fantastisk tur långt upp i bergen. Kolla inlägg här!

Hello, back home again. And I’m happy and full of energy, yeah! Had a lovely week in Stockholm last week, spending most of the time with my daughters, but also with friends. Also got a short assignment, so I’m working half time for a couple of months now. Feels good. Also had a short visit earlier this week from my ex mother-, father-, sister- and brother-in-law. It was really nice!

And soon I have overcome my fear and insecurity for riding my bike. Realized that my fear is not being able to stop when it’s too steep and I do get panic. Not a good combination, so do walk when I feel too uncomfortable. I do know how steep hills I can manage. And this is due to my accident last year, well it was actually three. One forward and two backward, steep roads with loose gravel. The worst one was when I was up on nearly 2.000 meter and we went off road and then a ditch which I couldn’t avoid. Lucky no stones nearby. Walked all the way back home… But the year before we had a lovely trip with the e-fatbikes. Check it out here!

mabontomic.jpf

Så målet i år har varit att hitta tillbaka och maken är gullig och tar de turer som jag är bekväm med. Vi cyklar inte mer än en gång i veckan men åhh vad underbart det är. Mitt i naturen och i flera timmar. Och just i år blir det turer som går längs bäckarna och lite lagom upp och ner. Fast vi tar de längre turerna oftast, ca 4-6 mil fram och tillbaka. I år har jag faktiskt inte laddat min Garmin GPS utan ville köra utan. Körde i början med sadeln på en lägre nivå, då blev inte höjden för mig så hög i nerförsbackarna men nu så, nu är jag nästan tillbaka på min gamla höjd. Så framsteg görs. Och kör ni backar som jag inte vågade i början på säsongen, då gick jag. Men bestämde mig tidigt för att ta det i min takt. Vilket har varit en bra taktik. '

So the goal this year has only been to find the way back and husband is so understanding so we are only taking tours that I feel I can manage. We have only been out once a week but it’s been so lovely! Do enjoy the nature so much and to be out 3-4 hours at a time. This year we are riding the bikes in the valleys, a bit up and down. But far enough, ca 40-60 km. Have not used my Garmin GPS. Started with having my saddle really low, made it easier in going downhill, but have been able to adjust it, almost back to my normal hight. So progress. And I’m also riding the hills that I was too afraid of in the beginning of the season. Then I walked… But decided that I will take this in my own phase, and it has worked.

mabontomic.JPG

Fräsch källvatten finns att tillgå nästan överallt. Det går åt…

Fresh water from the mountains. Very much needed…

mabontomic.jpg

Och vackra österrikiska hus. De flesta mycket välskötta bondgårdar.

And beautiful Austrian houses. Most of them are very well kept farms.

mabontomic.jpg

Och som att inte det ovan är nog utan det bästa av allt är att jag börjat hitta formen igen. Så glad för det!

And if the above progress wasn’t enough, I have also noticed lately that my stamina is much better. So happy for that!! Too!!

mabontomic.jpg

Maken tar en paus för att kolla till sina favoritdjur: foreller i bäckarna.

Husband taking a break to check-out his favorit animals; the trouts in the stream.

mabontomic.jpg

Och visst förstår ni att vi njuter när vi cyklar här? Förhoppningsvis hinner vi med några turer till men om inte så är det också ok. Vi hörs av! Ciao Catharina

And it is beautiful here, right? Hopefully we can manage to fit in a couple of more trips but it not, then I’m still happy for the progress this summer. See you later! Ciao Catharina

Senast lyssnat på. Radioföljetongen P1. | Latest audio books.

IMG_8022.jpg

Men kära nån då… oavsett om jag detta året har långtråkigt eller har fullt upp så rusar ju månaderna iväg. Tänk att det nu redan är september. Har ju varit en vecka hemma i Stockholm och har haft full fart. Precis vad jag behövde! Är nu på väg till maken igen och skall mysa tillsammans med honom en vecka, för att sedan ta mig upp till Stockholm igen. Har fått ett interimsuppdrag så behöver vara på plats för att lära mig jobbet, därefter kan jag sitta hemma och jobba lite mer. Perfekt kombination för mig. Och precis vad jag behövde OCH ville.

Ni som har följt mig ett litet tag märker säkert att jag just nu är inne i ett litterärt stimm. Skrev ju om de senaste böckerna som jag läst här och nu börjar högen med både lästa böcker och böcker jag gärna vill läsa snarast torna upp sig igen. Dessutom lyssnar jag däremellan på ljudböcker, och som på ett alldeles förmånligt vis tillhandahålls gratis via Sveriges Radio.

Lyssnade ju i somras på Kristin Lavransdotter, del 1. Se recention här. Kommer att köpa del 2 och 3 för att läsa dem också (och förmodligen del 1 också för att ha den komplett hemma i bokhyllan). Och denna roman fick ju 5 stjärnor av mig på Goodreads.

I augusti lyssnade jag på lite tokiga Nötskal av Ian McEwan. Ian McEwan är en väletablerad författare och har bl.a skrivit Amsterdam, Försoningen samt Domaren (som jag läst). Nötskal är en deckare men med ett nytt grepp där vi får höra ett foster berätta vad som försiggår utanför magen angående ett triangeldrama mellan hans mamma, pappa och dennes bror. Riktigt kul grepp och roligt skriven. Lite sex blir det också, men utifrån fostrets perspektiv. Nötskal är tillgänglig på SR fram till och med 28 september. Jag gav fyra stjärnor till boken på Goodreads.

Nu har jag precis börjat lyssna på Blå av Maja Lunde. Blå är en sk klimafiction eller kli-sci. Den släpptes i förra veckan och finns tillgänglig till och med 8 november . Maja Lunde är en norska som slog igenom med buller och bång med sin debutroman Binas historia. Blå är en fristående uppföljare på denna. Maja Kunde skriver om en dystopisk framtid och vad som kan kanske vara resultatet av det vi gör idag, eller inte gör. Och vad vi tidigare har gjort.

Och en liten godbit. När jag var hemma under våren och gick mina rehab-promenader hade jag en vecka de noveller som nominerats för Sveriges Radio Novellpris 2019. Fem välskrivna noveller. Min absoluta favorit var Mattan, skriven av Annika Norlin. Annika Norlin är både författare och artist och är mer känd under namnen Hello Saferide och Säkert! (vilket jag inte hade koll på). Novellen handlar om Stor-Eva och förvecklingar med en av lärarna, vilkens öknamn är Frallan, på skolan hon går i. Igenkänning från skoltiden, dråpligt och samtidigt kul. Novellen vann dessutom året upplaga av Sveriges Radio Novellpris.

Så länge sedan jag hade så här mycket energi på en måndag! Kul! Hoppas jag sprider lite av det till dig! Vi ses! Ciao Catharina

mabontomic.jpg

Hello, oh dear… no matter if I’m bored or busy the time is flying. Already September. Have been home in Stockholm for a week and I have been very busy. Just what I needed. Now a week with husband and then back to Stockholm. Have got an interim assignment so need to learn the work and its procedures before I do home office. Just what I wanted AND needed.

If you have followed me for a while then you know that I’m reading a lot at the moment. Wrote about my latest book reviews here and now the books starts to pile up again. And this time with just really really good books. And at the same time I’m also listening to some audio books which is broadcasted through the Swedish National Radio. No need to translate it, sorry. But I can recommend Nutshell by Ian McEwan. Really good, and different. See you! Ciao Catharina

Restauranger att pröva i Stockholm. | Restaurants to try in Stockholm.

mabontomic.jpg

Hej, ibland blir det inte så mycket nytt när jag kommer hem till Stockholm och ibland så är listan diger med saker att testa. Till denna gången blev det hel lista med nya restauranger att pröva. Jag är alltid lika fascinerad av hur mycket nytt och roligt som dyker upp i stan, hela tiden. Och hur fulla restaurangerna är oavsett dag och tid. Att boka bord är ett måste på de flesta restauranger. Och då i god tid, typ ett par veckor, minst. Här är listan:

Hello, sometimes there is nothing special that I want to try when I’m in Stockholm and sometimes the list is full. This time I have rather few places that I would like to try out. I have always been fascinated by the fact that there are so many good places to go to here and new places, as well as old places, comes and goes or just stays the same. Remember that you MUST make a reservation. For most places in advance, a couple of weeks, at least. Here is my list:

Sandhäxan - Gästrikegatan 13 - en liten kul “översättning” på sandwich och ett ställe som serverar just det smörgåsar. Recensionerna är lite blandade. Goda mackor men små och dyra. | A sandwich bar that I would like to try but based on the reviews it might be a disappointment. We will see.

Schmaltz - Nybrogatan 19 - den nedre delen av Nybrogatan börjar få ena intressanta restaurangen efter den andra. Schmaltz är ett litet ställe och är tänkt att vara lite som en amerikansk deli. Tänkte kanske pröva den på fredag lunch. | An American Deli in Stockholm. Worth trying.

Ciccio’s - Nybrogatan 21 - en riktigt äkta italiensk-amerikansk restaurang. Så snyggt inredd och med snygga italienare som serverar. Vi var där och åt igår kväll och var riktigt nöjda med maten, stämningen och miljön. Hit kommer vi absolut att komma igen! | An real Italian American restaurant in Stockholm. Super nice deco with Italiens working there. We were there yesterday for dinner and was really happy with the food, the athmosphere and the ambience. We will be back!

Misshumasshu - Birger Jarlspassagen - en svenskjapan som drivs av restaurangduon Adam & Albin. Åt på Adam & Albin - Rådmansgatan 16 och det var supergott, men mer klassiskt svenskt. Misshumasshu är ett helt annat kök. Skall absolut prova. | A Swedish Japanse restaurant started by restauranters Adam & Albin. Looks interesting and must be good.

Blique / Arc - Norrmalmstorg - en takterass som är värd att pröva. Och det var just här som ordet Stockholms syndromet uppfanns i samband med Norrmalmstorgsdramat på 70-talet. | Roof top terrace! And with an interesting history. This is the bildning where the bank robbery took place in the 70’ where the word Stockholm syndrome was invented.

Savant - Tegnergatan 4 - en något så ovanligt som en kaffe & vinbar. Som endast jobbar med utvalda producenter både på kaffe- och på vinsidan. De har också en liten meny med goda smårätter. Vi var där igår innan vi var på Ciccio’s igår. Värt omvägen och måste pröva kaffet på dagen. Men även komma tillbaka för att dricka deras goda naturviner. | An interesting mix of a coffee bar during the day and wine bar in the evening. Worth noting that they are making a choice to only have vendors with sustainable business. With a lot of nice side dishes as well. We were here yesterday before going to Ciccio’s. Delicious eco wines so worth the detour. Also want to try the coffee.

Portal - Sankt Eriksplan 1 - en mysig kvarterskrog med det lilla extra. Har ätit lunch här en gång och vill gärna pröva en middag här. | A nice restaurant with the little extra. Have been here for lunch but next time dinner.

l’Avventura - Sveavägen 77 - en liten udda adress precis bredvid Hard Rock Cafe. En fantastisk bar och en trappa ner en stor restaurang med runda bord, vackert inredd och med jättegod italiensk mat. Kändes verkligen som att hamna i Italien en stund. Och här MÅSTE ni boka bord låååång tid i förväg. Värt väntan!! | A bit odd address but a fab place.A great bar with great drinks. And downstairs a big restaurant with round tables with delicious italian food. You feel that you have been in Italy for a while. Here you MUST make a reservation well in advance. But worth the waiting.

Banks Hotel - Arsenalsgatan 6 - ett relativt nyöppnat hotell med flera restauranger och barer. Påminner lite i stilen om både l’Avventura och Ciccio’s. Långt ifrån avskalat skandinaviskt och mer ‘more-is-less’. | A new hotel opened up in the spring time with restaurants and bars. A bit similar in the style with l’Aventura and Ciccio’s. Less Scandinavian style and a more is less concept, which I like.

Tako - Birger Jarlsgatan 29 - inte en mexikansk restaurang utan en asiatisk. Tydligen med roliga och galna upptåg och ett hålla-i-gång ställe. Vore kul att pröva. | Not a mexikan restaurant but rather an asian. Obviously with a funny crowd and a lot of happenings.

StikkiNikki - Nybrogatan 43 - Hemmagjord ekologisk glass. Precis som i Italien. Finns på ett flertal ställen i stan. Mums!! | Ice Cream like in Italy. Home made and organic. Yummy!! In multiple locations in Stockholm.

Så lite inspiration för er nästa tur till Stockholm, eller för er som bor här, nästa gång ni skall gå ut med kompisar. Som ni märker några har jag prövat, några inte. Kul att ha en lista!! Några andra tips? Vi hörs! Ciao Catharina

So some inspiration for your next trip to Stockholm. I have tried some and some not. But I like to have a list. Any other tips? See you later! Ciao Catharina