Vi stannar två dagar till... | We are staying two days more...

mabontomic.jpg

Hej, ibland så blir det helt rätt! Det har varit lite regnigt den gångna veckan och när maken såg att det skulle bli fint fram till lördag så föreslog han att vi skulle stanna två dagar till. Och jag sa ja, och rummet var ledigt.. så nu njuter vi av….

Hello, sometimes it happens!! We have had a couple of rainy days and when husband suggested that we stayed two more days, because the weather was going to be nice, I said YES! And the room was available. Perfect! So now we are enjoying…

mabontomic.jpg

…sol och salt bad i två dagar till. Ibland tänker man att tänk om vi kunde stanna men det funkar inte. Nåväl, denna gången gjorde det det.

…sun and salty water two more days. Sometimes you think about doing a thing like this, and happy when you finally decide to do it.

mabontomic.jpg

Förutom sol och salta bad så passade vi på att gå på spa och få ansiktsbehandling, båda två, samt jag fick pedikyr. Mysigt!

Except for sun and salty swim we also took the time to go to the Spa and had facials, both of us, I also decided for a pedicure. Very nice!

mabontomic.jpg

Och vi kunde gå på födelsedagskalas där hösten första tryffel serverades, den vita. En av makens kompisar “plockar” tryffeln själv och dessa fick vi smaka på. Även svampen har börjat komma så igår kväll åt vi en fantastisk förrätt på hyvlad svamp med lite citron, olivolja och peppar. Osäker på vilken sort, men oj vad gott. Sedan blev det en stek med karljohansvamp till. Oj oj vad gott. Ikväll blir det middag hos vänner med fisk och svamp. Sedan hemfärd imorgon! Vi ses! Ciao Catharina

And we could go to the birthday party that we were invited to. Had tasted the first white truffle for the season. One of my husbands friends are picking them. It’s also time for mushrooms to yesterday evening we had as a starter just shaved mushroom with a bit of lemon juice, olive oil and pepper. Delicious! Not sure on which mushroom, but oh so tasty. As a main we had meat with fried porcini. Also delicious!! Tonight we are invited to friends for fish, and some more mushrooms. Then we are going home on Saturday. Perfect! See you later! Ciao Catharina

Weekly Good News and Bad News w38 & 39.

mabontomic.jpg

Hej, daxs igen för Good News and Bad News, två veckor, igen...

Hello, time for Good news and Bad news, two weeks, again...

Good News - Tänk 15 år som gifta idag! Vi gifte oss i Dubrovnik och tänkte åka tillbaka dit men där är det så fullt med turister så vi bestämde oss för vår vanliga destination här i Kroatien; Porec. | Today we celebrate 15 years wedding anniversary!! We got married in Dubrovnik and was thinking about going back but too many people there so we decided for our usual destination here in Croatia; Porec.

Bad News - Det där med att hålla ihop i både nöd och lust är inte så lätt ibland. Men har alltid känt att med maken är det rätt men inte alltid lätt… | And to stay married in sickness and in health, we have tried both. Not always easy. But I have always felt that Bojan is the right one however not always easy…

mabontomic.jpg

Good News - Känner att kroppen mår bättre generellt sett. Har börjat med ett träningsprogram för höften. Och sprang idag 1 km för första gången på 6 år. Får känna efter om det gick bra eller inte. | Feeling that the body is on a new, better, level now. Also have a rehabilitation program for my hip. And today I ran 1 km for the first time in 6 years. Have to wait and see if any it was a good idea or not.

Bad News - Äter fortfarande värktabletter men med lite mer oregelbundenhet. | Still eating pain killers but on a more irregular basis.

mabontomic.jpg

Good News - Har aldrig haft så mycket spännande och roliga böcker att läsa. Allt från debutromaner till klassiker. Blir en bokrecension snart. | Have not in a long time have had so many books that I want to read, both debutants as well as classical ones.

Bad News - Inte nog med tid, hehe. | Not enough time, hehe

mabontomic.jpg

Good News - Älskar Kroatien och alla mattokiga kompisar som vi har. Hög kvalitet på allt. | Love Croatia and all foodies that we have as friends. High quality in everything.

Bad News - Inte nog med dagar för att hinna med allt men vi kommer tillbaka. | Not enough time to see and eat everything, but we will be back.

mabontomic.jpg

Good News - Snart promenerar vi längs denna stranden. Camps Bay i Kapstaden. Och även har ju läst Edmund de Waals bok “The Hare with Amber Eyes” Tycker om att bläddra i flygtidningar, alltid hittar man lite tips. | Soon we are taking our morning walks along this beach. Camps Bay in Cape Town. And I have also read Edmund de Waals “The Hare with Amber Eyes”. Like to flip through the Airline Magazines, always finding something interesting.

Bad News - Tiden rusar iväg och har mycket att göra just nu. Men hinner njuta. | The time is flying and have a lot to do at the moment. But do enjoy my time.

Vi ses! Ciao Catharina

See you later. Ciao Catharina

Dobro Jutro.

mabontomic.jpg

Dobro Jutro. Gute Morgen. Good Morning. Alla hälsningsfraser som vi möts av på morgonen. Idag är det sista dagen här på vackra Isabella Island aka Sveti Nikola, Porec, Kroatien. Vår utsikt när vi vaknar…

Dobro Jutro. Gute Morgen. Good Morning. Normal phrases in the morning here. Today is our last day at this beautiful island. In Croatia, Porec. Out view from bed…

mabontomic.jpg

…med fantastiskt vacker utsikt. Och där på andra sidan havet ligger Italien.

…with this beautiful view. And on the other side of the ocean is Italy.

mabontomic.jpg

Hela ön består av olika delar i Valamars hotellgrupp. Här finns fyrstjärniga och femstjärniga boenden, och vi fick möjligheten att bo i femstjärniga bungalows. Helt perfekt. Och allt är så snyggt här. Inte överdådigt men fint och lite avskalat svenskt/nordiskt.

The whole Isabella Island aka Sveti Nikola is rebuild by Valamar hotel group some years ago. Here they are four- and five stars accommodation. We are staying in five starts bungalow. Perfect!! And it’s so nice here. Not too much and actually more Scandinavian style. Me like.

mabontomic.jpg

Här är det vanligt att ha halvpension, vilket innebär att frukost och middag ingår. Maten är sååå god!! Frukost är som värsta brunchen. En deluxe frukost och här finns allt!! Overnight oats, chiapudding, smoothies, massa olika färskpressade juicer, färsk frukt, massa bröd, pålägg av alla dess slag, ostron (fast inte alla dagar) och prosecco. Lite söta saker också, naturligtvis. Säkert har jag glömt något, hehe

It’s rather normal here to have half board, which means breakfast and dinner are included in the price. The food is delicious!! The breakfast is like brunch with extra everything!!! Overnight oats, chia pudding, smoothies, different freshly squeed juice, fresh fruit, bread, all kinds of spreads, oysters (not every day) and prosecco. Sweet things to finish of the breakfast, of course. And I have most certainly missed something, hehe

mabontomic.jpg

Morots- och apelsinjuice, grön smoothie och vattenmelon som jag älskar.

Carrot and orange juice, green smoothie and watermelon. Yummy.

mabontomic.jpg

Och ägg i alla dess former. Två dagar har det blivit med pocherade ägg och lax. Idag blir det frittata med svart tryffel. Fantastiskt gott kaffe också. Nu sitter vi och äter denna frukost sista gången för denna gången. Vi skall strax packa ihop och åka vidare till vårt “vanliga” hotell, för tre nätter. Mysigt!! Och då fira bröllopsdagen. Vad vi nu hittar på. Vi ses! Ciao Catharina

And of course all sorts of egg. Two days with poached eggs and salmon. Today a frittata with black truffle. Fab coffee as well. Now we are having our last breakfast here, for this time. We are soon packing our things up and will move to our “usual” hotel, for three nights. Nice!! And celebrate our wedding anniversary. Not sure of the plans yet. See you later! Ciao Catharina

Kul i Stockholm. | Fun in Stockholm.

mabontomic.jpg

Hej, var hemma i Stockholm igen och jobbade. Mycket att lära för att jag sedan skall kunna göra jobbet på distans. Men tycker att det är kul och känner att jag gör något nyttigt. Är lite mindre aktiv på kvällarna för att jag orkar helt enkelt inte ha full fart på kvällarna också. Och skönt att vara lite ensam också.

Hello, I have been back in Stockholm working. A lot to learn for my new assignment. I like it and feels that I’m doing something helpful. I’m less active in the evenings because I need to rest after long working days. And I like to be alone.

mabontomic.jpg

Men naturligtvis hittade jag på saker och förra veckan blev det tre aktiviteter. I torsdags möte jag upp mina döttrar och deras kompis Louise. Först gick vi till A bar called Gemma.

But of course I’m not at home every evening, and this time I had three activities. Last Thursday I met my daughters and their friend Louise. First we went to A bar called Gemma.

public.jpeg

Och ni vet ju att vi älskar drinkar. Och här var det jättegoda!! Efter det gick vi till Misshumassu. Den var ju med på min restauranglista så nu kan jag pricka av en till. Misshumassu är en stökig (fast stökig på ett bra sätt) restaurang med riktigt riktigt god mat. Även de har fantastiska drinkar och deras bar verkar ha blivit ett riktigt vattenhål. Kommer absolut att gå tillbaka hit. Sedan avslutade vi kvällen på Riche, där en av döttrarnas pojkvän också anslöt. Så mysigt att vara ute med döttrar och kompisar. Otroligt hur mycket folk som är ute i Stockholm. Restauranger är fullbokade och barer är fulla av folk.

And you might know that we love drinks. And they have really good ones here!! After that we went to Misshumassu. It was on my list on restaurants to go to. Misshumassu is not a quite place, on the contrary, and with really really good food!! And they also have really good drinks and the bar seems to be a place to go to. Then we finished the evening at Riche, where Gaby’s boyfriend also joined. So fantastic that we can have such a good time, every time. Amazed by all people that are out and about in Stockholm. Restaurants and baras are packed!

public.jpeg

En kväll gick jag på min keramik för att dreja. Jag behövde fräscha upp handgreppen då jag inte drejat på två år nu.

One evening I went to my pottery class to throw the wheel. I needed to freshen up my knowledge about how to do it. Haven’t been doing it for two years now so have forgotten part of it.

public.jpeg

Det blev två skålar. Mysig helkväll med alla gamla keramikkompisar.

I produced two bowls. And long evening but always fun with my old pottery class friends.

public.jpeg

Förra lördagen gick åt att fixa. Lite återvinning gjordes. Sedan var det grillmiddag hos kompisar. Vi började vid sex, det skulle ju bli en tidig kväll, hehe Men jag var inte hemma förrän två på natten… lite lagom rund om fötterna. Kul hade vi!! Pratade i massor, hela kvällen. Sedan blev det söndagsmiddag med äldsta dottern, mysigt.

Därefter blev det ett par dagars jobb till, därefter tillbaka till Flachau för att åka till Kroatien. Bra tempo, precis vad jag gillar. Vi hörs! Ciao Catharina

Last Saturday I was fixing. Some recycling. Some this and some that. Then dinner with friends. We started at six, to get an early evening, hehe But I was’t home until 2 a.m. and we had a lot of fun, talking and drinking. A bit tired the day after. Perfect then to have dinner with my oldest daughter, nice and relaxed.

Then I had two more days of work in Stockholm, then Flachau for 24 hours and then off to Croatia. A tempo that I like. See you! Ciao Catharina

Weekly Good News and Bad News w36 & 37.

mabontomic.jpg

Hej, daxs igen för Good News and Bad News, två veckor, igen...

Hello, time for Good news and Bad news, two weeks, again...

Good News - Mysig start på hösten med fint väder blandat med lite kallare väder. Men värmen och solen är aldrig långt borta. Och då är det helt ok med regn och vind. Mysigt också att mörkret börjar smyga sig på. | Cosy start on the autumn! A mix between very nice weather and colder weather with rain and winds. And darkness is slowly coming up us. Which I do like.

Bad News - Men hög luftfuktighet, vilket jag inte tycker om. Lite oväntat då det inte är vanligt hos oss. Både här i Stockholm och i Flachau.| But what with the humidity? A lot ot that lately which I don’t like and not use to. Both in Stockholm and in Flachau.

IMG_8053.jpg.PNG

Only Bad News - Mycket död just nu. Flera i vår omgivning, framförallt kvinnor 55+ som dör i cancer. Samt vår granne och min “träningskompis” som dog i ett fall på 200 meter när hon var ute och vandrade i förra veckan. Hon var bara 36 år. Så ledsamt! Så sorgligt. | A lot of death at the moment. Many women 55+ close to us are dying in cancer. And our neighbor and “fitness friend” died last week, only 36 years old. She was out hiking and fell 200 meters. Sad. So sad.

mabontomic.jpg

Good News - Hemma i Stockholm igen. För mitt interimsuppdrag skull. Behövde lära mig lite saker för att kunna jobba på distans. Maxar tiden på jobbet och tar jag det lugnare på kvällarna, nu ensam tredje kvällen på raken. Mysigt. | Back in Stockholm. Need to learn more things for my interim assignment, in order to be able to work from home in the autumn. Long days at work his time and relaxed evenings, now I had three evenings on my own. Me like!

Bad News - Saknar maken men vi ses snart igen. | Miss husband but we will see each other again, soon.

mabontomic.jpg

Good News - Och när jag kommer tillbaka så åker vi till Kroatien och firar vår 15-åriga bröllopsdag. | And when I’m back we are leaving the next day for Croatia for our 15th years wedding anniversary.

Bad News - Inte dåligt egentligen, men visst har vi åldrats... Osäker på när kortet togs men nog 2003. | Not bad news, but we are definitely older… Not sure when the photo was taken but probably 2003.

mabontomic.jpg

Good News - Och nu när jag är hemma i Stockholm lite mer så hinner jag gå på min keramik. Två gånger. Perfekt! Tänkte träna på drejning igen. | When in Stockholm I will have time to go to my pottery class. Twice. Perfect! Will practice throwing the wheel.

Bad News - Hade velat kunna gå hela terminer men just nu är jag glad att det åtminstone blir ett par gånger per termin. | Had wish that I could have a full term but still happy to get at least a two times each term.

Vi ses! Ciao Catharina

See you later. Ciao Catharina