Nu reser vi i väg… | Now we are travelling…
Godmorgon! Här sitter vi nu på Dubais flygplats. Lite omväg för oss istället för att åka rakt söderut ner till Sydafrika men bra priser på flyget och bra flyg med Emirates. Vi är nu på resande fot i en månad och med olika äventyr framför oss var det inte helt enkelt att packa. Men jag tror vi har fått ihop en smart packning. Så dessa väskor är våra följeslagare den närmaste månaden och det som är däri.
Good morning!! We are now at Dubai airport. A bit of a detour flying with Emirates to South Africa but they have very good prices and good planes. Now we will be on the road for a month with some misc adventures so it was not too easy to pack. But I think we have everything. And these bags will now companions for the next month.
Det blir ju en liten längre resan när man bor i en liten alpby, men hyfsat smidigt ändå. Taxi till tågstationen och tåg till Munchens flygplats. Flyg sedan Dubai till Durban. Där möter våra kompisar upp oss och vi åker direkt för att äta middag på en mysig restaurang vid havet. Sedan får det bli sova.
It takes a bit longer travelling when you are living in a small Alp villages but it’s easy enough. Taxi to the train station then train to Münich Airpoort. Then flight Dubai to Durban. There our friends will meet us and we will go directly to dinner, to a nice restaurang by the sea. Then we will sleep
Vi har växlat pengar och har både Euros med oss som vi tänkte växla till Rand och sedan USD som vi måste ha till visum. Men kreditkort funkar bra i många lägen också, vilket är skönt.
We have changed money, Both Euros to be exchanged to the Rand and then USD for the visa that we need later on. But creditcard normally works quite well so that is good.
Vi anlände här vi half fem, lokal tid halv sju, och har druckit en kaffe, gått omkring i taxfreeområdena och nu sitter vi vid gaten. Här är allt superdyrt, även fast det är taxfree inklusive kaffe som kostar ca 100 kr. Hur mycket folk som helst och över 30 grader redan på morgonen. Vi börjar känna oss mosiga och en halvtimma kvar tills vi skall stiga på nästa flyg. 8,5 timmar, så det får bli lite mat och sedan sova. Vi ses i Sydafrika. Ciao Catharina PS Ingen dator i sikte :(
We arrived here at 5.30 am, local time 7.30, and have had a coffee, been walking around in the different tax free areas and now we are at the gate. Everything here is superexpensive, including coffe that costs about 10 euro. A lof of people and already hot ourside. We are starting to feel a bit tired but now only half an hour until boarding. Then we have 8,5 hours on the last leg. Eat and then sleep. No Vanderpump Rules so need to find something else. Or read. See you in South Africa. Ciao Catharina NB No Computer found yet :(
Gråtit mer än vanligt. | Been crying more than usual.
Hej, oj detta året har innehållit mer tårar än normalt. Först min rygg i december/januari då jag var helt sängliggande i över en månad. Tårar för att jag hade så ont och oklart varför.
Sedan min syster som dog i juni, och med begravningen i juli. Mycket tårar o saknad! Inte lätt att se en nära person som långsamt försvinner från denna värld.
Hello, more crying than usual this year. First my back where I couldn’t stand up for over a month. Pain and not sure why I had such a pain. Many tears and long time just lying in bed with pain.
Then my sister that died in June from her cancer. With the funeral in July. Not at all easy to the life slowly dissappears. On the contrary, horrible.
Sedan förra veckan när jag blev rejält utskälld av en släkting. År av uppdämt orättvisa. Förstår men ändå inte. Känns orättvist! Hen mådde enligt utsago bra av att skälla ut, jag som mottagare inte lika bra.
Och idag då jag glömde min dator på flyget till Düsseldorf och efter att ha sprungit fram o tillbaka för att försöka få tillbaka den så missade jag mitt anslutningsflyg med 5 minuter, vilket gjorde att jag behövde köpa ny flygbiljett för 3200kr o kommer hem ikväll istället för i eftermiddag. Har såå mycket att göra. Hittar man inte datorn så blir det en dyr historia. Trist! Känner mig trött o ledsen. Vi hörs! Ciao Catharina
And last week when a relative of mine gave me a total scoldung. Years of anger. Understand from one point but at the same time not. He/she feels good for doing it, me less for getting it.
And today I forgott my computer on the flight to Dusseldorf. Tried to get it back, unfortunately I missed my connecting flight, doing so. Had to buy a new tcket for 300 euros, computer not found. Will arrive late evening instead of early afternoon, and with much work/things to do. Not good! Sad! Really sad! See you! Ciao Catharina
Ett normalt storstadsliv, en vecka eller två. | A normal city life, a week at the time.
Hej, nu blir det lite långt mellan inläggen men jag har fullt upp, hehe. Eller snarare jag är tillbaka med att leva ett normal liv, mao jobba heltid. Åtminstone tillfälligt. Det är kul! Jag har ju ett interimsuppdrag och jobbar dels på kontoret och dels på distans. Nu är jag på plats i Stockholm och tar tidigt morgontåg in till stan för att jobba på kontoret. Tänk, det trodde jag aldrig att JAG skulle gå hemifrån tjugo i sju på morgonen för att ta mig till jobbet. Framme med en kaffe framför datorn halv åtta.
Hello, a fewer number of postings at the moment but I’m busy, hehe Or rather I’m living a more normal life, i.e. working full time. For a short time. But I like it. Have an interim assignment and I’m working partly from office and party from home. At the moment I’m in Stockholm and I’m taking the early morning train into the city. I never thought that I would be in the office at 7.30 AM sipping my second cup of coffee, leaving home at 6.40 AM, without any big issues on contrary. I’m happy with it.
Och tänk att det är så kul. Trivs med arbetsuppgifterna och känner att jag tillför något. Maxar dagarna med korta luncher, en lite kaffepaus på em med kollegor (vilket jag aldrig tidigare gjort) och sitter längre på kvällarna. Sedan hem för middag och lite umgänge. Men jag har ju inte ett helt normal liv då jag här gör minimalt med shopping och städning. Lite samma känsla som när jag jobbade deltid i Frankfurt i tre år. Brukar ju snarare ha fullt upp med att träffa kompisar men känner att efter långa arbetsdagar så behöver jag vila. Så just nu prioriterar mig själv. Märker ju också bland kompisar att många har gamla föräldrar, tonårsbarn, husdjur som de behöver sköta om / oroa sig för. Men den tiden är förbi för mig/oss.
And I like it. Both being in the office and with the assignment. Have long days with short lunches, a coffee break in the afternoon (never done that before) and working later in the evening. Then home for dinner. But this is in a way not a normal life since I don’t have all this other stuff such as household work. A bit the same when I was living in Frankfurt part time for three years. I’m rather busy with seeing friends but this time with long working hours I need my time to rest. So prioritizing me, this time. Also noticing among friends that they have old parents, teenage children, animals that they need to take care of / worrying about. But that time is past, for me.
Har dock hunnit med att umgås lite kort med mina två fantastiska döttrar. Det blev en mysig födelsedagskväll med Mimmi i måndags. 27 år. Vi båda behövde jobba sent så det blev en kopp te hem med smörgåsar. Precis vad vi behövde och ville. Sov över, också. Så extra mysigt att ta sällskap till jobbet dagen därpå. Hann med en kväll till, då all tre tillsammans. Gaby gjorde världens godaste pasta puttanesca och så gjorde vi denna goda förrätt som jag velat pröva ett tag. Chips, löjrom, creme fraische, röd lök och dill. Riktigt mums.
Have spent some time with my fantastic daughters, of course. Had a really nice birthday celebration with my oldest on Monday. She is now 27 years old. We both needed to work late but we met up at her place and had some time, and we did a sleep-over. Nice to go to work together the next day. Also had an evening, all three together. Gaby made the most fab pasta puttanesca!! And I wanted to try this starter; crisps, roe, creme fraische, red onion and dill. Really nice and tasty!!
Sprang en kväll förbi Svensk Tenn på hemvägen. Ville köpa ett par presenter till våra sydafrikanska vänner. Hittade något till dem alla. Inget ömtåligt så lätt att packa ner. Ha en riktigt mysig solig dag! Vi hörs! Ciao Catharina
Also went by my favorite store Svensk Tenn. Wanted to buy some presents to our South African friends. And of course I found something to bring. Easy to pack as well!! Have a nice sunny Saturday! See you later! Ciao Catharina
Att träna igen... | Back doing fitness...
Hej, söndag och näst sista dagen på september. Har haft en härlig vecka, eller snarare 10 dagar i Kroatien. Det var skönt att få lite sol och värme. Mer kommer… Nu hemma knappt 24 timmar och flyger idag till Stockholm igen. Imorgon fyller min stora tjej 27 år, ojoj!! Har inte varit hemma och firat henne på några år men nu får jag fira henne. Mysigt!
Maken och jag är bra på att använda hotellgymet. Kolla här mitt inlägg från Mauritius förra november (med lite annat från vår fina resa, hehe). Men efter det blev det ju ett LÅÅÅÅÅNGT uppehåll men nu så, nu är jag tillbaka igen. Så skönt!!! För att vara hotellrum är detta på Hotel Diamant, Porec riktigt bra. Stort och med alla maskiner som man behöver för båda styrka och kondition. Inte i en liten källare på 5 kvadrat med en cykel och några hantlar.
Hello, Sunday and the last day in September. Have had a fabulous week, or rather 10 days, in Croatia. It was nice with some sun and warm weather. More to come… Now home for 24 hours and today I’m flying to Stockholm again. Tomorrow my oldest daughter turns 27, oh dear!! Haven’t been home celebrating here for a couple of years so nice to do that.
Husband and I are good at going to the hotel gym. And me before when I was out traveling a lot. Check out my posting from Mauritius last November (with some other nice pics from our time there, hehe) But after that I had a LOOOONG brake but now I’m back, again! Really nice! And for a hotel gym this at our Hotel Diamant is really good. Big and with all necessary machines that you need for strength and stamina. Not the usual hotel gym down in the basement on 5 sim with one bike and two weights.
Dessutom spelar de bra musik så behöver inte ha min egen med mig. Bl.a denna låten ovan: Show Me Love med Robin S kom precis ut när jag bodde i San Francisco i ett år med exmake och liten bebis. Jag hittade av en tillfällighet en träningsstudio i North Beach och där var den en kille som hade stepklasser som var såååå bra. Mina absoluta favoritklasser på den tiden. Man märker det när det är överfulla klasser med väntelista, och de stora fönsterrutorna var täckta av imma, och riktigt bra musik. Och naturligtvis var jag där och skrev in mig. Passen vara bara hopp, snurrar och massvis med koordination. Efteråt klassen badade man i svett och var överlycklig. Och han hade denna låten på sitt pass, naturligtvis, endast nyaste och hetaste musiken!! Och idag när jag hör låten får jag massa sprittande energi i kroppen och kan inte sitta still.
And they play really good music so I don’t need to bring my own. Among other this song Show Me Love with Robin S just release in 1993 when I lived in San Fransisco with ex-husband a small baby. I found by coinsident a small fitness studio in North Beach and there a guy had step classes. My absolute favorits, back then! Of course I noticed that his classes was overfull, the big windows covered by mist and the music was amazing. And of course I started to go to this class. It was coordination taken to the next level with jumps and turns and everything extra. Afterwards you were bathing in sweat and so happy!! And of course he played this song, brand new back then. And today when I hear the song I get a lot of energy and sit still.
Hehe, tillbaka till hotelgymmet. Här kör de klasser och många PT är här med sina klienter. Man kan nästa hänga med på vad de gjorde på morgonens crossfitpass, eller hur?
Well, back to the hotel gym. Here they also have classes and a lot of PT’s are here with their clients. You can almost work out what they did on this mornings crossfit class, right?
Budskapet på planschen Don’t Sit - Get Fit! Och verkar ju vara medicinen för de flesta sjukdomar idag, om man lyssnar till vad forskningen säger så känns bra att min kropp numera är på gång igen.
Sprang tre gånger på löpbandet, 5 minuter första gången och 10 minuter de två andra. Heja Heja mig!! Nu skall jag bara få till det när jag är i Stockholm som brukar vara fulla med aktiviteter, så disciplin. Får låna en yogamatta av en av döttrarna så kan jag åtminstone göra min rehab för rygg och höft. För det hjälper. Men idag är det vilodag för mig då jag reser hem till Stockholm igen för en dryg veckas jobb. Vi hörs! Ciao Catharina
The message on the poster - Don’t Sit - Get Fit!! With doing this it seems that you can fix most health issues we have today, which is shown more and more in research. So happy that my body is moving in the right direction.
Ran on the treadmill three times this week. First time 5 minutes and twice 10 minutes. So happy for that!! Now I need some more discipline, in order to keep up the good work when I’m in Stockholm. Normally the days and evenings are full of activities. But will borrow a yoga mat from one of my daughters and at least do the rehab for my back and hip. It really helps! So that is good motivation. Today I’m resting because I’m flying home to Stockholm for a weeks work. See you later! Ciao Catharina