Sunshine 🌞
Hej, för knappt två veckor sedan (kära nån vad tiden rusar iväg) var vi med våra holländska vänner Anke och Xander i Kroatien för att fira Ankes 40-årsdag. Det blev två och en halv dag med full fart. Och vi hade det så kul! Här är från sista kvällen tillsammans.
Hi, almost two weeks ago (oh dear, how time flies) we were with our Dutch friends Anke and Xander in Croatia to celebrate Anke's 40th birthday. It was two and a half days of full speed. And we had so much fun! Here is from our last evening together.
Till frukost varje dag åt fantastiskt goda smörgåsar från BreadPoint, där de även har kaffe. Vi valde att sitta i hamnen, vid havet. Perfekt start på dagen.
For breakfast every day we had amazing sandwiches from BreadPoint,, where they also have coffee. We chose to sit in the harbor, by the sea. Perfect start to the day.
Här var vi varje morgon. Mums!!
We were here every morning. Yummy!!
Vi lade upp trippen så att vi hade en dag då vi var inne i Istrien och besökte gamla byar på toppen av kullar. Här är vi i Motovun.
We planned the trip so that we had a day in Istria visiting old villages on top of hills. Here we are in Motovun.
Massa gruppbilder, för vi måste ju göra en liten fotobok för “Anke’s 40-years Birthday Mid Week Party”.
Lots of group photos, because we have to make a little photo book for “Anke’s 40-years Birthday Mid Week Party”.
Här är det så vackert och man åker mellan vackra landskap fulla med vingårdar.
It is so beautiful here and you ride between beautiful landscapes full of vineyards.
Vi åkte naturligtvis till en av vår favoritvingårdar Kozlovic. Här köpte vi med oss vin hem och satt även och njöt av vin och lite tilltugg på deras fina terass.
We of course go to one of our favorite wineyards, Kozlovic.. Here we bought wine to take home and also sat and enjoyed wine and some snacks on their nice terrace.
Jag hade köpt med lite 40-års rekvisita så de kom till ett dekorerat rum och även en liten tårtbit med ljus i.
I had bought some 40th birthday props so they came to a decorated room and also a small piece of cake with candles in it.
Vi åt en sen lunch, tidig middag på Konoba Stari Podrum. Som alltid levererar. Alltid!!
We had a late lunch, early dinner at Konoba Stari Podrum. Which always delivers. Always!!
Naturligtvis drack vi en sorbetto som det heter i Kroatien eller Sgroppino som det heter på italienska och som kommer från det italienska verbet ”sgroppare”, vilket betyder att ”lösa upp en knut” eller ”rensa strupen”. Med andra ord är det en drink designad för att fräscha upp och förbereda smaklökarna för nästa rätt.
Superenkel att göra hemma! Här är receptet för 4 glas: Blanda 2,5 dl citronsorbet med 8 cl vodka i en mixer. Mixa till en slät och mjuk röra. Blanda ner 2 dl prosecco i blandingen och häll upp i glas. Servera direkt med lite mald svartpeppar över.
Of course we drank a sorbetto as it is called in Croatia or Sgroppino as it is called in Italian and which comes from the Italian verb “sgroppare”, which means “to untie a knot” or “to clear the throat”. In other words, it is a drink designed to refresh and prepare the taste buds for the next dish.
Super easy to make at home! Here is the recipe for 4 glasses: Mix 2.5 dl lemon sorbet with 8 cl vodka in a blender. Blend until smooth and soft. Mix 2 dl prosecco into the mixture and pour into glasses. Serve immediately with a little ground black pepper on top.
Naturligvis en gruppbild till.
Another group photo, of course.
Vi avslutade denna mysiga dagen med massa skratt, god mat och fina vyer med en drink / glas vatten på vår kompis strandbar.
We ended this cozy day with lots of laughter, good food and beautiful views with a drink / glass of water at our friend's beach bar.
Nästa dag var vi pigga och glada och då var det dags för ett tur längs kusten. Men först samma frukost som dagen innan, mao smörgåsar från BreadPoint.
The next day we were fresh and happy and it was time for a trip along the coast. But first the same breakfast as the day before, i.e. sandwiches from BreadPoint.
En gruppbild till. Naturligvis.
One more group photo. Naturally.
Förfriskning, del I.
Refreshment, part I.
Vi visade våra vänner Rovinjs gamla delar. Lika vackert som alltid. Vi var ju här en månad tidigare, och massa gånger innan dess.
We showed our friends the old parts of Rovinj. As beautiful as ever. We had been here a month earlier, and many times before that.
Förfriskning, del II.
Refreshment, part II.
Snygg strandbar.
Stylish beach bar.
Maken ville tvätta bilen för det hade regnat under natten. Han fick hjälp haha
My husband wanted to wash the car because it had rained during the night. He got help haha
Anke och jag sitter i skuggan och vilar vid dammsugsstationen medans våra män putsar bilen.
Anke and I sit in the shade and rest at the vacuuming station while our men clean the car.
Sedan var det dags för ännu en sen lunch / tidig middag på en annan av våra favoritrestauranger i Vrsar; Restoran “Trošt” .
Sedan var det dags för ännu en sen lunch / tidig middag på en annan av våra favoritrestauranger i Vrsar; Restoran “Trošt” ..
Jag älskar deras grillade fisk.
I love their grilled fish.
Åker man cabrio längs slingrande vägar så måste man spela musik högt och njuta. Eller hur?
If you drive a convertible along winding roads, you have to play music loudly and enjoy it. Right?
Även denna kvällen avslutades på vår väns strandbar.
This evening also ended at our friend's beach bar.
Och våra fina dagar tillsammans får avslutas med ett foto från vår första kväll tillsammans. Jag brukar ju gå och lägga mig vid 22-tiden men våra vänner anlände med flyg vid halv tio och naturligtvis måste vi ju börja festligheterna redan samma kväll. Så nu har vi firat vår vän Anke riktigt ordentligt. KUL!! Vi hörs! Ciao Catharina
And our nice days together is ended with a photo from our first evening together. I usually go to bed at 10pm but our friends arrived by plane at half past nine and of course we had to start the festivities that same evening. So now we have celebrated our friend Anke really well. FUN!! See you! Ciao Catharina